Sunday, March 19, 2017

RUU 355: Pendirian Sarawak dah dimaklum pada PM

Apakah pendirian itu agaknya?

Pendirian Sarawak tentang RUU355 sudah dimaklumkan kepada PM
18/03/2017 9:14pm
KUCHING - Kerajaan Sarawak telah menyatakan pendirian berhubung usul Rang Undang-Undang Persendirian (RUU) bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Menteri, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata, pendirian tersebut dimaklumkan kepada perdana menteri selepas beliau mengadakan pertemuan dengan semua anggota Parlimen Sarawak baru-baru ini.

"Saya sudah berjumpa mereka (anggota-anggota Parlimen Sarawak), kami (Sarawak) mempunyai pendirian kami sendiri dan saya telah maklumkan kepada perdana menteri dan beliau akan umumkan (pendirian Sarawak)," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas melancarkan Projek Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) Muara Tuang di sini, hari ini.

Ketika diminta memberi perincian tentang makluman beliau kepada Najib, Abang Johari berkata: "Sebenarnya kami cadangkan supaya ia dikaji secara bijak dan terperinci kerana takut ada hukuman yang bersifat diskriminasi".

"Ini kerana Perkara 8(1) (Perlembagaan Persekutuan) menyatakan semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang. Jadi sepatutnya tidak ada diskriminasi dalam hukuman kerana kita semua adalah sama rata," katanya. - Bernama

* Kalau Sarawak menentang, apa pula 'hukum' PAS terhadap Sarawak?

1 comment:

  1. Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

    penegasan dari Allah lagi hebat dari perlembagaang rekaan manusia keparat
    sebelum ada orang melayu kat TM ni

    tak payah pakai hukum pas

    senang saja kalau ornag islam jahil bab agama sendiri tak mau berhukum dengan hukum Islam
    apa pula nak dikatakan pada orang Islam jenih ni???

    ReplyDelete