Wednesday, May 4, 2016

Kot....kot mana pun dalam hal ni aku sokong Perkasa

Isu murtad Rooney Rebit: Kenyataan Adenan bahaya, tukar agama dengan kertas undi, kata Perkasa
 | MALAYSIA DATELINE
Hassan BasriHassan BasriPertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) melahiran rasa terkilan dengan kenyataan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem yang mengaitkan Perdana Menteri berhubung isu murtad 'Azmi Mohamad Azam' atau Rooney Rebit.
Ketua Penerangannya Hassan Basri berkata, kenyataan Adenan itu amat berbahaya kepada kedudukan agama Islam sebagai agama Persekutuan.
Dakwanya, Adenan hanya bertindak balas setelah membaca tulisan kolumnis Stephen Ng di portal media Malaysiakini yang mengkritik Adenan berhubung kelewatannya menangani isu murtad yang dianggap kolumnis itu boleh menghakis sokongan pengundi Kristian di Sarawak.
Jelas kenyataan terdesak dibuat Adenan itu ujarnya boleh menimbulkan pelbagai persoalan.
"Apakah benar kuasa Perdana Menteri boleh mengatasi undang-undang, walhal kes 'pemurtadan' Ronney Rebit ini masih dalam peringkat rayuan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sarawak dan memerlukan kebenaran dari Mahkamah Syariah.
"Janganlah kerana hendak mendapat undi lalu Islam diperdagangkan.
"Tidak mustahil kalau permohonan murtad semudah ditukar dengan kertas undi, akan berlaku permohonan murtad dalam pilihan raya-pilihan raya akan datang.
"Walhal mahkahmah Tinggi Sarawak baru sahaja membuat penghakiman pada 24 Mac 2016 membenarkan permohonan Roneey Rebit menukarkan namanya di JPN.
"Atau adakah Adenan tersentak hanya tekanan tulisan oleh kolumnis Stephen Ng yang mengkritik beliau?" soalnya dalam satu kenyataan hari ini.
Kenyataan Adenan yang disiarkan oleh portal media Malaysiakini.Kenyataan Adenan yang disiarkan oleh portal media Malaysiakini.Perkasa ujarnya juga terkilan apabila isu murtad ini dipandang sepi oleh jabatan agama, mufti, ulamak, pendakwah dan pihak berkuasa agama seolah-olah Negeri Sarawak boleh mengolah undang-undangnya sendiri tanpa terikat dengan Perlembagaan Persekutuan.
"Perkasa mengharapkan supaya JPN Sarawak dan Mahkamah Syariah pertahankan peraturan yang digubal dan jangan tunduk kepada tekanan kuasa politik dalam membuat keputusan. Kerana sesungguhnya isu murtad ini adalah isu amat besar disisi islam.
"Perkasa sebagai NGOs yang antara perjuangannya konsisten mempertahankan Islam mahu keputusan Mahkamah Tinggi Sarawak yang membenarkan 'pemurtadan' Rooney Rebit atas jaminan hak perlembagaan kebebasan beragama di hormati.
"Namun Perkasa juga berharap semua pihak termasuk Perdana Menteri mesti menghormati hak Jabatan Pendaftaran Negara yang merayu dan peranan Mahkamah Syariah Sarawak dalam urusan umat islam ini," ujarnya.
Adenan pada 2 Mei  lalu berkata, telah mendapat jaminan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak untuk menggugurkan kes murtad terhadap rakyat Sarawak, Rooney Rebit yang berketurunan Bidayuh.
Adenan merujuk kepada JPN yang membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuching yang membenarkan Rooney keluar daripada agama Islam dan mengarahkan jabatan itu mempamerkan dalam kad pengenalannya.
Kenyataan Adenan itu disambut baik oleh Presiden MIC Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata, ramai yang menjadi mangsa keadaan dan memeluk agama Islam tetapi tidak pernah menjalani cara hidup sebagai seorang Muslim.
Beliau dipetik berkata, percubaan mereka untuk memperbetulkan keadaan ini bukan sesuatu yang mudah dan ini mempunyai kesan besar terhadap cara hidup mereka. Ramai daripada mereka tidak boleh berkahwin kerana identiti yang tidak menentu.
"Mereka juga telah tertakluk kepada tekanan oleh pegawai penguatkuasa kerana status yang belum diperbetulkan itu," katanya dalam satu kenyataan media.
Sebagai rekod pada 24 Mac lalu, Mahkamah Tinggi Kuching dalam semakan kehakiman memutuskan Rooney mempunyai hak perlembagaan untuk memilih agamanya.
Ia mengarahkan JPN menukar nama pemohon di kad pengenalan yang menyatakan "Azmi Mohamad Azam" kepada "Rooney Rebit" dan mengakui agamanya sebagai agama Kristian. Pada 22 April, JPN memfailkan rayuan terhadap keputusan itu.
JPN menegaskan bahawa Azmi memerlukan surat pelepasan daripada Mahkamah Syariah untuk menukar agamanya tetapi Mahkamah Tinggi di Kuching tidak bersetuju.
Bagaimanapun pada 3 Mei JPN telah memutuskan untuk menarik balik rayuan terhadap keputusan mahkamah mengiktiraf hak seorang mualaf dari Sarawak itu yang dikenali sebagai seorang Kristian, lapor The Star Online.
JPN berbuat demikian setelah Adenan Satem mengeluarkan kenyataannya pada 2 Mei bahawa beliau sendiri telah bercakap dengan Perdana Menteri yang memberi jaminan bahawa rayuan itu akan ditarik balik.
Ibu bapa Rooney telah memeluk agama Islam ketika dia masih kecil.
Walaupun diiktiraf secara rasmi sebagai seorang muslim, Rooney bagaimanapun mengamalkan cara hidup sebagai seorang Kristian.

1 comment:

  1. Siapa Adenan dan siapa Najib dalam hukom yg berkaitan Syariah,.Mudahnya soal Agama Islam di persenda Dan di permainkan demi kerakusan politik,.

    ReplyDelete