Tuesday, April 26, 2016

Spekulasi akan menjadi kenyataan?

Komentar dari Raja Laut

Akhirnya spekulasi akan menjadi kenyataan.Hubungan baik Pas dan umno sejak 2008 atas peranan beberapa ORANG KANAN PAS akan di terjemahkan melalui kerajaan campuran.

Bekas Menteri Besar mengusulkan undi tidak percaya kpd MB BN.Tapi Tuan Guru Haji Hadi awal2 lagi mengatakan wakil rakyat Pas tidak terlibat dlm undi tidak percaya tersebut.Pas ada 14 wakil rakyat.

Kerajaan BN Umno Terengganu kini ibarat telor dihujung tanduk.Seandainya Pas menyokong undi tidak percaya maka jatuhlah MB dan kerajaan bertukar kpd blok pembangkang dan bebas.

Kini Datuk Seri Mat Said dipercayai akan menjadi wakil rakyat bebas bersama2 dengan 2 lagi penyokongnya setelah mengusulkan undi tidak percaya tetapi di tolak speaker Dewan.

Menurut berita yang boleh dipercayai besar kemungkinan bagi menyelamatkan Umno dan BN kekal memerintah perbincangan antara
pemimpin Pas dan BN diadakan bagi membuat kerajaan campuran.Difahamkan Najib akan mengadakan perundingan bersama Tuan Guru Haji Hadi Awang.

Hanya itu cara paling selamat mengekalkan kerajaan yang ada.Oleh itu kemungkinan besar Terengganu akan mendapat seorang MB baru samaada dari Umno atau Pas.Adakah Datuk Seri Mat Said kembali menjadi MB...kita tunggu dan lihat.

Bagi pemerhati politik khusus nya blok pembangkang dari PAKATAN HARAPAN fokas tertumpu kpd kenyataan Presiden Pas mengatakan tiada kerjasama atau hubungan dengan umno.Tapi jika dilihat dlm isu ini jelas Presiden mempertahankan kerajaan Umno Terengganu dari tumbang atas usul undi tidak percaya dari Datuk Seri Mat Said.

Oleh itu boleh lah dianggap spekulasi 2008 isu  kerajaan perpaduan bagi mengantikan kerajaan Pakatan Rakyat yang dinafikan Presiden terbukti betul pada 2016.

Seandainya Pas membentuk Kerajaan campuran dengan umno bagi menyelamat politik Umno sekali gus Pas menyelamatkan politik NAJIB ...

Kemungkinan besar ahli2 Pas yang ANTI UMNO dan grass root akan meninggalkan Pas atas prinsip mereka.

Apakah Pas akan menjadi sebahagian komponen umno.Sekiranya berlaku kerajaan campuran di Terengganu secara mudah RAKAN KONGSI UMNO DAN BN adalah Pas dlm mengharungi PRU 14...Kita lihat semua ini jika Allah panjangkan umur kita...        - Raja Laut

No comments:

Post a Comment