Wednesday, September 20, 2017

Meghoyan ker berangan?

Banjir isyarat Pas akan menang besar di P Pinang, dakwa ketua pemuda
BORHAN AHMAD  -  September 20, 2017 11:12
Afnan mendakwa banjir adalah isyarat Pas akan menang besar di Pulau Pinang.

Pas yakin banjir yang melanda Pulau Pinang baru-baru ini adalah isyarat penolakan terhadap DAP di negeri itu dan Pas akan menang besar dalam pilihan raya umum nanti.

Ketua Pemuda Pas Pulau Pinang, Afnan Hamimi Taib berkata, ia akan mengulangi sejarah di Kelantan yang menang besar dalam pilihan raya 1990 lalu.

“Banjir yang berlaku di Pulau Pinang sehari dua ini adalah isyarat, sama seperti Kelantan dahulu.

“Kelantan kena banjir besar, tahun 1990 Pas menang besar dan memerintah Kelantan,” kata Afnan dalam himpunan hijau anjuran Pemuda Pas Pulau Pinang Ahad lalu.

Katanya, banjir besar berlaku di Pulau Pinang kali ini juga berlaku di sebelah pulau iaitu di kawasan penduduk bukan Muslim iaitu Cina.

“Mereka sendiri mula marah kepada kerajaan DAP yang memerintah,” kata Afnan.

Katanya, tidak mustahil, boleh jadi dengan banjir itu orang akan mula nampak kebenaran.

“Orang akan lihat kebenaran itu ada kepada Islam yang diperjuangkan Pas Insya Allah masyakat di Pulau Pinang akan memilih Pas sebagai parti yang akan mempertahankan dasar Islam dan hak mereka dalam pilihan raya akan datang,” katanya.

Pengerusi majlis dalam ceramah itu mengumumkan Pas bersedia bertanding di kesemua 40 kerusi negeri dan parlimen di negeri dalam pilihan raya ke 14 ini.

Dalam pilihan raya lalu, Pas hanya menang satu kerusi negeri iaitu Permatang Pasir manakala di kerusi Sungai Acheh calon Pas hilang wang pertaruhan apabila berlaku pertandingan tiga penjuru dengan calon BN dan PKR.

Calonnya Husni Mat Piah hanya mendapat 690 undi berbanding calon PKR 6083 dan calon BN yang menang mendapat 6891 undi.

BANJIR KILAT  

Banjir kilat di beberapa kawasan di bandar raya George Town pada Jumaat lepas adalah disebabkan oleh Taufan Doksuri yang menyebabkan berlaku taburan hujan luar biasa, lapor Bernama.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), Datuk Jaseni Maidinsa berkata ia bukan berpunca daripada limpahan air Empangan Air Itam.

Beliau berkata taufan itu mengakibatkan kapasaiti taburan hujan pada hari tersebut sebanyak 270 milimeter (mm) iaitu bacaan luar biasa yang direkodkan di Pulau Pinang, selain turut meningkatkan paras empangan itu sebanyak 25 peratus.

“Kebiasaannya Pulau Pinang menerima taburan hujan antara 3 mm dan 52 mm. Tetapi pada 15 Sept lepas, taburan hujan yang diterima ialah sebanyak 270 mm, maknanya luar daripada jangkaan biasa.

“Hujan luar biasa ini bukan disebabkan oleh hujan antara monsun. Ia adalah tempias daripada Taufan Doksuri yang turut melanda Vietnam selaju 165 kilometer sejam.

“Taburan hujan sebanyak 270 mm ini adalah lebih kurang hujan yang turun dalam tempoh sebulan, tapi ia turun dalam satu malam sahaja. Akibat taufan ini Pulau Pinang mendapat hujan sebanyak 270 mm dan telah mengisi Empangan Air Itam sehingga penuh,” kata Jaseni kepada pemberita ketika melawat Empangan Air Itam 17 September lalu.

* Lebih logik banjir besar Kelantan 2014 petunjuk PAS akan menggelupur di Kelantan pada PRU14 nanti!

4 comments:

  1. PAS cuma nak kan perhatian.

    ReplyDelete
  2. Budak afnan ni belajar mana? Bongok bahlol bodoh. Ada degree ke? Ahli nujum ke? Hihi

    ReplyDelete
  3. Seingat ku kelate tak banjir tahun 1990. Kelate banjir besar tahun 2004 dan 2014. Mau kelentong ker. Huhu

    ReplyDelete