Friday, September 29, 2017

Saman salah guna jawatan awam:Dr Mahathir mohon kebenaran merayu ke Mahkamah Persekutuan

Dr Mahathir mohon kebenaran merayu kes saman salah guna jawatan awam
September 28, 2017 22:48 MYT
Dr Mahathir mohon kebenaran merayu kes saman salah guna jawatan awam
Pada 30 Ogos tahun ini, Mahkamah Rayuan menolak rayuan dikemukakan Mahathir, bekas Naib Pengerusi UMNO Bahagian Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan bekas anggota Wanita UMNO Langkawi Anina Saadudin. - Gambar fail
PUTRAJAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad dan dua yang lain memfailkan permohonan kebenaran untuk merayu ke Mahkamah Persekutuan berhubung saman salah guna jawatan awam dikemukakan mereka terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan IMalaysia Development Berhad (1MDB).

Permohonan itu difailkan menerusi firma guaman Haniff Khatri Abdulla di pejabat pendaftar Mahkamah Persekutuan hari ini.

Dalam usul permohonan itu, empat soalan undang-undang dikemukakan. Satu daripada soalan itu adalah sama ada salah guna jawatan awam atau melanggar fidusiari dalam jawatan awam adalah berkaitan dengan tugas hakiki seseorang itu, dan bukannya "kerusi atau kedudukan" dipegang seseorang.
Mereka merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak saman mereka terhadap Najib.

Dr Mahathir, Khairuddin dan Anina menyaman Najib pada 23 Mac, 2016, dan susulan itu perdana menteri memfailkan permohonan pada 19 April tahun ini untuk membatalkannya.

Pada 28 April 2017, ketika membenarkan permohonan Najib untuk menolak saman itu, Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa perdana menteri bukan seorang penjawat awam, tetapi seorang anggota pentadbiran.

Panel tiga anggota Mahkamah Rayuan itu yang diketuai Hakim Tan Sri Idrus Harun memutuskan rayuan itu tidak mempunyai merita dan memerintahkan mereka membayar RM30,000 sebagai kos kepada Najib.

1 comment:

  1. Meu parceiro e eu tropeçou aԛui por um diferentes página web e pensei quе eu pode também checar aѕ coisas.
    Gosto do qᥙe vejo entã᧐ agorа estou а seguir-te.
    Ansiosos ρara repassando sua рágina web repetidamente.

    ReplyDelete