Thursday, September 28, 2017

Hah......dah melantun ke muka sendiri?

Siasat Ke Mana Hilangnya RM2.13b
September 28, 2017 by Caspian
DAPSY Bukit Mertajam menggesa polis menyiasat kehilangan RM2.13 bilion peruntukan kerajaan pesekutuan bagi perlaksanaan projek-projek tebatan banjir di negeri ini.

Ketua DAPSY Bukit Mertajam, Joshua Woo Sze Zeng berkata, sebelum ini Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyatakan bahawa kerajaan persekutuan telah membelanjakan RM2.58 bilion untuk projek tebatan banjir di negeri itu sejak 2006.

Tetapi menurutnya, dalam rekod kerajaan negeri dan agensi berkaitan mendapati projek-projek tebatan banjir yang dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan di Pulau Pinang dalam tempoh tersebut hanya berjumlah RM443 juta.

“Jika kenyataan Wan Junaidi adalah benar, bahawa RM2.58 bilion telah dibelanjakan sejak 2006, adakah ini bermaksud bahawa wang kerajaan pusat sebanyak RM2.13 bilion telah hilang?

“Kami berharap pihak polis akan menyiasat dan dapat merungkai kehilangan duit berkenaan yang sepatutnya dikembalikan kepada agensi-agensi berkenaan untuk melaksanakan projek-projek tebatan banjir yang telah diperuntukan,” katanya ketika ditemui media di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah di sini tadi.

Turut hadir, Yang hadir timbalannya, Ooi Zhen Chee; setiausaha, Chew Lee Onn dan beberapa lagi kepimpinan DAPSY Bukit Mertajam.

Joshua berkata, pelaksanaan projek-projek tebatan banjir harus diutamakan, bukan dipolitikan pihak tertentu.

Menurutnya, sejak banjir kilat yang berlaku baru-baru ini, ada sesetengah pihak yang mempolitikan bencana untuk menyalahkan kerajaan negeri.

“Kerajaan negeri di bawah Pakatan Harapan telah membelanjakan RM405 juta untuk projek mitigasi banjir sejak 2008,Oleh kerana komitmen yang diberikan oleh kerajaan negeri dalam sembilan tahun ini, kita dapat melihat perubahan yang baik.

“Dalam lawatan ke kawasan Desa Damai kelmarin, wakil penduduk disana maklumkan bahawa air banjir sekarang reda dengan cepat. Dulu, air banjir mengambil masa tiga ke empat hari selepas hujan berhenti untuk reda namun sekarang hanya dalam masa satu atau dua jam sahaja,”katanya.

Joshua berkata,dakwaan oleh pihak tertentu seperti MCA yang mengatakan kerajaan negeri tidak prihatin kepada isu banjir kerana membelanjakan wang untuk ‘feasibility studies’ isu lalu lintas adalah tidak berasas sama sekali.

Katanya, pihak terbabit mempegunakan bencana untuk matlamat politik, menyalahkan kerajaan negeri yang sedang giat berusaha menyelesaikan masalah-masalah banjir dan juga isu trafik dengan bajet yang terhad.

“Meskipun isu banjir kilat perlu diatasi, kemudahan pengangkutan (transport facility) juga perlu diusahakan oleh kerajaan negeri. Apatah lagi, kejadian banjir kilat mengikut musim manakala isu lalu lintas adalah isu setiap hari untuk penduduk Pulau Pinang,” katanya.

No comments:

Post a Comment