Monday, September 25, 2017

Berhadapan dengan manusia yang anggap diri, partinya suci: Aiman Athirah jawab

LGBT, Siti Kassim adalah pengundi yang sah, kata Aiman Athirah
MALAYSIA DATELINE  - September 25, 2017 7:01 
Aiman Athirah Aljundi ketika menjawab soalan hadirin berkaitan Siti Kassim

Baru-baru ini telah diadakan program ‘Wanita Penentu Masa Depan Negara’ yang dianjurkan oleh Wanita Pakatan Harapan (PH) Negeri Johor dan program itu telah menjemput ahli panel dari pelbagai latar belakang parti komponen PH.

Dalam sesi soal jawab, seorang hadirin yang telah bangun bertanyakan pendirian berkenaan dengan kehadiran Siti Kassim dalam program ‘Wanita Tolak Politik Toksik’ baru-baru ini yang diadakan di Kuala Lumpur kepada salah seorang ahli panel Aiman Athirah Al-Jundi
Peserta yang mengajukan soalan kepada panel

Soalan yang diutarakan itu mengejutkan hadirin yang hadir, namun ia telah dijawab oleh Aiman Athirah dengan menyatakan beberapa perkara berkenaan dengan pendirian PH serta Amanah termasuk pendirian berkenaan dengan ‘Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT)’.

“Ada beberapa perkara yang kami tidak bersetuju dengan Siti Kassim serta LGBT, itu adalah pendirian PH dan saya sendiri secara peribadi. Memang perkara ini telah dibahas banyak kali namun kebanyakkan orang yang mahu mencari silap kami tidak memandang perbahasan tersebut.

“Saya mahu jelaskan pada semua, LGBT serta Siti Kassim adalah pengundi yang sah di negara ini dan mereka ada hak untuk bersuara dalam menuntut hak mereka dan jika kita tidak bersetuju kita boleh berbincang bukan dengan harus meminggirkan Siti Kassim bersama rakannya,” kata Aiman Athirah ketika menjawab soalan berkenaan.

Selain itu, Penerangan Wanita PH Nasional itu turut menyatakan gerakan politik ini perlu menerima kepelbagaian dalam menjalankan tanggungjawab agar semua pihak dapat merasakan mereka terbela.

“Sebagai sebuah gerakan politik di negara ini, kita harus menerima pembabitan pelbagai pihak termasuk golongan seperti Siti Kassim bersama rakan-rakannya.

“Sekurang-kurangnya Siti Kassim bersama rakannya mempunyai kesedaran dalam berpolitik walau dia seorang wanita dan bagi saya baguslah Siti Kassim mempunyai kesedaran sedemikian sebagai seorang rakyat di Malaysia.

“Kita harus mengelak dari politik yang merasakan diri kita suci dan tidak pernah berbuat dosa langsung sehingga kita tidak mampu menerima pembabitan orang yang kita rasakan tidak suci seperti kita, kononnya,” Aiman Athirah Al-Jundi.
Siti Kassim (hadapan) ketika bergambar bersama peserta yang hadir dalam program ‘Wanita Tolak Politik Toksit’ yang diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Siti Kassim atau nama sebenarnya Siti Zabedah Kassim sebelum ini menjadi kontroversi dengan pandangan beliau yang dianggap berlawanan atau bertentangan dengan pelbagai prinsip dan budaya di dalam negara ini.

Beliau juga merupakan aktivis yang sentiasa mencari tempat untuk menyuarakan pandangan berkenaan dengan hak asasi manusia sehingga membuatkan ramai yang kurang senang dengan diri beliau sebelum ini.

6 comments:

  1. orang islam hidupnya ikut ajaran Islam
    bukan ikut ajaran kapir
    bukan sokong puak ynag nak menyesatkan orang
    gerakan politik pun mesti berlandaskan Islam
    kalau setakat nak sokongan kapir nak gadai prinsip Islam boleh jalan la
    tak kira lah pati mana pung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi yg peliknya sang2 lebai ni bila beri kuliah, dgn semangatnya mrk akan beritahu murid mrk nabi saw tak pernah pinggirkan sesiapa pun walaupun org2 yg amat memusuhi beliau. Bila ajaran agama bercampur kepentingan politik lain pula amalannya

      Delete
  2. Betui tu...Aiman Athirah ni pun dah sama kepala dgn Anwar jugak. Semua depa sapu...Blkg, dpn, kiri, kanan, x kigha apaa...Aiman Athirah ni pun pro LGBT kut...x pyh la nak ikut2 diaa..dah...

    ReplyDelete
  3. Kekadang parti perasan suci ni sembang jer lebih. Hari tu semasa pilihanraya Sarawak, salah seorang calon mereka Kristian Injil Sarawak. Boleh pulak? Islam kena kat depa....

    ReplyDelete
  4. Apa masaalah ngn siti kasim..itu hak dia nak bercakap supaya pandangan dia blh dibahas..dia pun satu masa nanti akn sedar bahawa pandangan dia tu salah..

    ReplyDelete
  5. Manusia semua sama,,, tengok kpd siapa yg bercakap,,, cth siapa yg membuat undang2,,, pastinya undang2 itu memihak kpd yg membuatnya, itu lah manusia

    ReplyDelete