Sunday, June 4, 2017

Kemalngan maut van Tahfiz: Kenyataan yang mana satu betul ni?

Pemandu van tiada lesen: Pengasas Maahad Tahfiz Al-Hashimi nafi kenyataan polis
Muhafandi Muhamad, Astro Awani |  Diterbitkan pada Jun 04, 2017 17:51 MYT
Kemalangan berlaku apabila van yang dinaiki mereka terbabas merempuh sebuah rumah di Kilometer 55, Jalan Kuala Krai-Kota Bharu di Kampung Telekong, Kuala Krai, jam 9.30 pagi Jumaat.

KOTA BHARU: Maahad Tahfiz Al-Hashimi tidak menolak kemungkinan pihak polis tersalah menyoal siasat ustaznya yang dalam keadaan trauma dan berada di bawah kesan ubat sehingga mengaku menjadi pemandu van berkenaan.

Pengasasnya, Datuk Adnan Hashim berkata ini kerana pemandu tetap yang sudahpun keluar hospital semalam memaklumkan kepadanya bahawa dialah pemandu semasa kemalangan berkenaan.

Katanya, menjadi ketetapan dan peraturan di Maahad Tahfiz Al Hashimi bahawa hanya pemandu tetap yang mempunyai lesen memandu dibenarkan membawa van dan kenderaan.

“Saya tak percaya (laporan awal) disebabkan selepas berlaku (kes kemalangan), saya telah tanya ustaz yang jadi pemandu tetap itu dan dia kata dia yang pandu.

“Siasatan pada awal itu (polis) telah bertanya pada pemandu yang tak ada lesen. Antara dua ustaz itu, keadaan dialah yang teruk dan polis bertanya kepadanya ketika dia trauma dan pening,” jelas Adnan yang berharap semua pihak membiarkan polis meneruskan siasatan.

Beliau pada masa yang sama meminta agar jangan ada pihak yang mengambil kesempatan.

Menurut Adnan lagi, sehingga kini tiada rungutan dan pertikaian ibu bapa mengenai perkara tersebut, bahkan ibu bapa mangsa menerima perkara itu dengan hati terbuka.

Beliau berkata demikian kepada Astro AWANI ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Pemangku Ketua Polis Kelantan, SAC Din Ahmad yang memaklumkan bahawa pemandu van yang terlibat dalam kemalangan maut itu tidak mempunyai lesen memandu.

Menurut Din, pada awalnya terdapat percanggahan mengenai status pemandu van itu kerana pengurusan maahad berkenaan memberitahu pemandu memiliki lesen tetapi siasatan lanjut mendapati seorang guru pengiring menjadi pemandu gantian.

"Pada hari kejadian, pemandu yang sepatutnya melakukan tugas tersebut telah mengambil cuti dan digantikan dengan pemandu lain (guru pengiring).

Siasatan masih dijalankan kerana kemungkinan ada unsur kecuaian manusia kerana ada saksi memberitahu van yang terbabit kemalangan itu cuba memotong sebuah kenderaan lain dan jika benar, ia pasti dipandu dalam kelajuan tinggi," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini, hari ini.

Pagi Jumaat lepas , 12 pelajar tahfiz yang dalam perjalanan menghadiri program Tafsir al-Quran di Madinah Ramadan, Kota Bharu, terlibat dalam kemalangan dengan tujuh daripada mereka maut manakala lima lagi cedera parah.

Kemalangan berlaku apabila van yang dinaiki mereka terbabas merempuh sebuah rumah di Kilometer 55, Jalan Kuala Krai-Kota Bharu di Kampung Telekong, Kuala Krai, jam 9.30 pagi Jumaat.

No comments:

Post a Comment