Friday, March 10, 2017

PAS dah jadi jemaah tabligh?

PAS: Parti politik atau jemaah tabligh?
Kenyataan Media |  Diterbitkan pada Mac 10, 2017 12:27 MYT

Naib Pengerusi DAP Pulau Pinang Zairil Khir Johari menyelar realiti perjuangan PAS kini yang disifatkannya hilang arah tujuan dan mengelirukan, lebih-lebih lagi mengenai tentang keinginan parti itu untuk menegakkan ideologi tanpa diiringi cita-cita kuat untuk memenangi pilihan raya terlebih dahulu.
Berikut adalah tulisan penuh daripada Zairil:

P.Ramlee pernah menggunakan ungkapan ‘pelik bin ajaib’ bagi menggambarkan keadaan yang amat menghairankan. Begitulah yang saya rasa apabila melihat kenyataan-kenyataan pemimpin PAS kebelakangan ini. Apakah PAS kini hilang arah tujuannya?

Tidak menang pilihan raya tidak mengapa

Ambil sebagai contoh kata-kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Hashim Jasin yang baru-baru ini menegaskan bahawa parti tersebut tidak meletakkan kemenangan dalam pilihan raya sebagai matlamat utama perjuangan.
Beliau dipetik sebagai berkata: “Mencapai kemenangan yang dihitung semata-mata dengan memenangi pilihan raya ertinya matlamat perjuangan kita sangat singkat dan terhenti di pelabuhan dunia…. Kita tidak akan mencapai apa-apa kejayaan atau kemenangan sekiranya kita tidak dapat melaksanakan dasar dan tujuan sebenar kewujudan parti kita, apatah lagi tujuan penciptaan kita!”[1]
Hashim turut menambah, “Untuk apa sesebuah parti politik menguasai Putrajaya jika mereka tidak dapat menegakkan ideologi yang menjadi dasar mereka?”[2]
Kenyataan ini sangat membingungkan, kerana bagaimanakah sesebuah parti ingin menegakkan ideologi dan menterjemahkannya kepada dasar kerajaan jika tidak memenangi pilihan raya terlebih dahulu? Pada masa yang sama, ia juga tidak mencerminkan realiti sejarah dan perjuangan PAS selama ini.
Tiada kerjasama dengan parti ‘liberal dan sekular’
Hashim juga menyatakan PAS tidak sekali-kali akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang menegakkan dasar liberal dan sekular.[3] Walaupun tidak disebut, jelas kenyataan itu merujuk kepada parti-parti pembangkang lain yang pernah menjadi rakan kongsi PAS dalam gabungan Pakatan Rakyat dan sebelumnya dalam Barisan Alternatif.
Kenyataan ini juga menimbulkan banyak persoalan dan kekeliruan kerana jika DAP dengan prinsip sekular dan demokrasi sosial begitu jijik, kenapa boleh PAS berganding bahu dengan DAP, bukan seketika tetapi selama 10 tahun dalam dua gabungan berbeza? Kenapa Tuan Guru Datuk Seri Hadi Awang dan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri boleh memuji dan pertahankan DAP pada ketika itu?
Sudah lupakah Hadi dengan kenyataannya dalam Muktamar PAS ke-59 pada tahun 2013 yang mempertahankan kerjasama dengan PKR dan DAP serta memuji kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang ketika itu yang sentiasa memberi ruang kepada PAS meskipun PAS hanya menang satu kerusi di negeri itu. Malah, sebelum itu lagi, Hadi sendiri beberapa kali membangkitkan fakta bahawa DAP sentiasa konsisten untuk berdialog dan bermuzakarah dengan PAS dalam semua isu berbanding UMNO yang jelas menolak untuk berunding? Kini, UMNO dipuji dan DAP pula yang dimomokkan.
Nik Aziz sendiri ketika hayatnya berkali-kali mempertahankan kerjasama dengan DAP.[4] Kini, setelah pemergian Nik Aziz, Hadi menjadi penghadang paling keras terhadap permuafakatan dengan DAP kononnya atas alasan prinsip – apakah prinsipnya berbeza dengan Nik Aziz? Atau mungkin soalan yang lebih tepat, siapa sebenarnya yang lebih mengutamakan permainan politik berbanding prinsip?
Bagaimana pula PAS boleh mempertahankan keputusan tidak mahu bekerjasama dengan parti sekular dan liberal atas dasar prinsip apabila PAS sehingga kini masih kekal dalam kerajaan negeri Selangor yang turut dianggotai DAP? Pada masa yang sama, Ahli Dewan Undangan Negeri tunggal PAS di Pulau Pinang pula lantang menyuarakan sokongannya terhadap kerajaan Pakatan Harapan di negeri tersebut.[5] Adakah pendirian ini juga atas dasar prinsip?
Apakah benar menegakkan Islam?
Lebih mencurigakan lagi, jika benar mahu berpegang kepada prinsip Islam, mengapa Hadi melindungi dan mempertahankan Najib dalam skandal kewangan 1MDB apabila sudah sah berlaku penyelewengan berskala besar?[6] Sedangkan umum mengetahui rasuah adalah salah satu perlakuan yang paling keji dalam Islam.
Dalam isu hudud pula, Hadi sendiri maklum bahawa UMNO selama ini tidak pernah berminat untuk menyokong agenda tersebut dan hanya baru-baru ini sahaja bersetuju apabila keadaan sudah terdesak dan sokongannya berkurangan.
Namun, Hadi pula dengan pantas membela UMNO kononnya bukan hak kita untuk mengukur tahap keikhlasan seseorang.[7] Apakah Hadi terlalu naif atau tidak mahu mengiktiraf realiti? Sememangnya keikhlasan itu bukan hak kita untuk tentukan tetapi kita boleh menilai berdasarkan sikap seseorang itu.
Umpamanya, jika UMNO ikhlas untuk memperjuangkan amal makruf dan mencegah kemungkaran, mengapa UMNO menolak sebarang cadangan untuk mencegah kemungkaran amalan rasuah dan salahguna kuasa? Ambil sebagai contoh penolakan saranan Laporan Tun Dzaidin 2005 untuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis sebagai badan pemantau agensi penguatkuasa yang bebas dan bertanggungjawab secara langsung kepada Parlimen. Mana keikhlasan UMNO apabila mereka menolak cadangan sebuah Suruhanjaya Diraja dengan sewenang-wenangnya?
Sebelum ini, cadangan amalan pengisytiharan harta sebagaimana dilakukan oleh kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Harapan juga ditolak oleh UMNO atas alasan khuatir rumah mereka akan dirompak atau keluarga mereka diculik, sepertimana jawapan beberapa menteri UMNO.
Jelas, UMNO tidak berminat untuk menegakkan prinsip amal makruf dan nahi mungkar yang menjadi dasar kepada syiar Islam. Walaupun demikian, tidak pula menjadi masalah bagi kepimpinan PAS untuk bekerjasama, malah menjadi ‘penasihat’ kepada kerajaan UMNO-BN.[8]
PAS sebagai parti politik atau jemaah tabligh?
PAS sebagai antara parti utama negara dengan sejarah perjuangan yang mulia tidak harus berpuas hati dengan peranan sampingan kepada UMNO semata-mata. Adalah sesuatu yang menyedihkan untuk melihat arah tuju PAS di bawah kepimpinan terkini, lagi-lagilah apabila mereka seolah-olah bersedia untuk mengorbankan prinsip yang lama dipegang.
Apabila PAS bercakap soal mendapat keredhaan Allah dan pembalasan akhirat yang lebih baik dan menolak kemenangan pilihan raya sebagai pertimbangan strategi, mengapa PAS tidak meninggalkan sahaja perjuangan melalui pilihan raya dan menjadi jemaah tabligh atau tarekat sufisme sahaja?
Sesungguhnya, sebuah parti politik harus bermatlamat untuk memberi impak terhadap dasar negara. Sementara kita tidak pernah menolak perlunya perubahan jati diri dan pembangunan masyarakat, namun bagi parti politik, jalannya adalah dengan mengubah dasar negara ke arah yang lebih insani, manusiawi dan adil kepada semua. Jika PAS tidak lagi memiliki wawasan ini, maka apa gunanya menggelarkan diri sebagai parti politik?
*Zairil Khir Johari adalah Ahli Parlimen Bukit Bendera merangkap Penolong Setiausaha Publisiti DAP

4 comments:

  1. lebih insani, manusiawi dan adil kepada semua
    ikut acuan Islam bukan ikut acuan kapir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah berpeluk dengan dengan syiah tu tak takut ke dah ikut acuan kafir laknat perogol dan pembunuh umat islam????

      Delete
    2. Cakap tu hati2 sikit!!! Ikut acuan islam apa kalau rompak duit rakyat buat filem lucah the wolf of the wall street ulama peluk syiah tak tegur???

      Rompak duit rakyat biaya filem lucah ikut acuan islam ke???

      Delete
  2. Zairil tulis pasal atau tentang keberadaan PAS sekarang... Yg mana parti tu dh hilang halatuju politiknya.

    Anon12.12 tu komen hal apa pulak ni? Rasanya tk relevan langsung.
    Entah2 kot dia malaun lebai mr presideng, bukn malaun perjuangan menegakkn kebenara.

    ReplyDelete