Wednesday, March 15, 2017

Dah kekeringan modal atau nak tutup isu Forest City?

Akhbar milik Umno didakwa fitnah kerajaan P Pinang beri diskaun warga asing beli tanah
15 Mac 2017 | MALAYSIA DATELINE
Jagdeep Singh Deo - Foto Buletin Mutiara

Kerajaan Negeri Pulau Pinang mendakwa sebuah akhbar arus perdana terus memfitnah mereka dengan menyatakan bahawa kerajaan negeri menyediakan diskaun kepada warga asing yang mahu membeli hartanah di negeri itu.

Exco Perancangan Bandar, Desa dan Perumahan, Jagdeep Singh Deo berkata, artikel bertajuk “Warga asing diberi diskaun membeli hartanah di Pulau Pinang” yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia pada Isnin lalu tidak tepat serta berbaur fitnah.

Beliau seperti dilaporkan Roketkini menjelaskan, tidak ada perbincangan dilakukan antara kerajaan negeri dan pemaju berhubung pemberian diskaun kepada warga asing yang ingin memiliki hartanah di negeri itu.

Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang itu berkata, pihak pemaju hanya mencadangkan supaya kerajaan negeri mempertimbangkan semula harga siling (had) hartanah yang boleh dibeli warga asing berikutan keadaan ekonomi yang tidak memuaskan.

“Pihak pemaju minta untuk mengurangkan harga siling bagi rumah berstrata kepada RM800,000. Sebelum ini harga siling bagi rumah bertanah adalah RM2 juta, manakala bagi rumah jenis berstrata RM1 juta.

“Levi sebanyak tiga peratus di atas harga jualan (rumah) juga minta dikurangkan tapi belum ada keputusan muktamad dibuat kerana kami perlu meneliti alasan dan justifikasi pihak berkepentingan terlebih dahulu,” katanya seperti dipetik Roketkini.

Sementara itu, Jagdeep yang juga Adun Datuk Keramat menempelak kenyataan seorang pemimpin Gerakan yang dilaporkan dalam akhbar sama, mendakwa kerajaan negeri tidak membina cukup rumah mampu milik untuk penduduk negeri itu.

Sedangkan, menurut Jagdeep, kerajaan negeri membina lebih banyak rumah mampu milik, rumah kos rendah dan rumah kos sederhana rendah untuk penduduk Pulau Pinang berbanding Gerakan-Barisan Nasional (BN) yang mentadbir negeri berkenaan sebelum 2008.

“Dia (pemimpin Gerakan itu) kata kita (kerajaan negeri) abaikan rakyat biasa dengan tidak membina rumah-rumah mampu milik yang mencukupi di Pulau Pinang.

“Saya nak cabar dia, bolehkah dia nafikan kerajaan negeri Pulau Pinang sejak tahun 2008 telah membina, sedang membina dan akan membina 60,000 unit pelbagai jenis rumah mampu milik daripada harga RM42,000 hingga RM300,000?

“Dalam tempoh yang sama, sehingga tahun sudah (2016), kerajaan negeri telah membina secara fizikal 20,000 rumah kos rendah dan kos sederhana rendah,” ujarnya.

Dalam tempoh 2000 hingga 2007, menurutnya, hanya 5,000 unit rumah pelbagai jenis dibina oleh Gerakan-BN di Pulau Pinang.

* Alaa.....apa nak kepoh, kalau tak benar saman jerlah. Lagi pun dalam bab fitnah ni depa selalu kalah di Mahkamah

1 comment:

  1. bagi diskaun ngan bagi hak milik kekal
    sesiapa yang khianat rakyat memang cilako
    hang rasuah hang sebat hang tipu dll hang
    selagi pemimpin tediri dari orang yang tidak amanah maka musibah demi musibah menimpa

    ReplyDelete