Monday, April 2, 2018

Salah siapa: Bentong dan Raub pula telah dijajah China dalam diam?

Negara China teroka ribuan hektar tanah buka dusun durian Musang King di Bentong, Raub?
DALIA ISMAIL  -  April 2, 2018 2:07 pm
Presiden Perikatan Pencinta Alam Malaysia (Alam) Khaidir Ahmad mendedahkan Negara China sedang memonopoli ribuan hektar tanah dengan membuka dusun durian Musang King di Bentong dan Raub, Pahang.

Aktiviti penanaman durian klon popular yang mendapat pulangan menguntungkan kepada pengusahanya itu telah dilakukan sejak tujuh tahun lalu tanpa pengetahuan banyak pihak, dakwanya.

“Sebelum buah Durian Moasang King berada di pasaran, mereka sudah menanamnya tujuh tahun sebelum itu tanpa pengetahuan kita.

“Selepas dua dekad menembusi pasaran Negara China, ramai dalam kalangan mereka sudah bergelar ‘Jutawan Moasang King’.

“Selepas harganya mencecah RM250 sekilo di Negara China, baru kita nak mula tanam, sedangkan ‘Raja Buah’ ini asal-usulnya kita yang mula tanam di tanah kita.
Khaidir Ahmad menunjukkan kawasan Kampung Baru Sang Lee seluas 20 ekar di mana terdapatnya kawasan kebun durian Musang King

“Sekarang khabarnya, Cina dari Negara China sudah mula membeli ribuan hektar tanah di Bentong dan Raub untuk membuka dusun Moasang King mereka sendri.

“Sekali lagi Cina untung besar apabila tanah-tanah kosong yang sebelum itu cuma berharga kurang RM100,000 seekar, kini ditawarkan melebihi RM200,000 seekar manakala tanah yang berstatus Dusun Moasang King dibeli dengan harga melebihi RM500,000 seekar,” ujarnya dalam tulisan di facebook hari ini.

Khaidir yang juga bekas editor penyiaran di sebuah stesyen televisyen turut mendakwa kebanyakkan tanah-tanah ini dahulunya diteroka secara haram dan kemudian diberi hakmilik oleh Kerajaan Negeri atas desakan politik.

Oleh itu dakwanya lagi, telah wujud beberapa kampung baru di Bentong dan Raub yang mengambil nama bersempena dengan nama raja buah itu yang mana beliau turut memuatnaik beberapa keping foto berkaitannya antaranya Kampung Baru Sang Lee di Bentong, Kampung Baru Sungai Chetang dan Kampung Baru Tras di Raub.

” Durian kita masih durian kampung yang harganya cuma belasan Ringgit sekilo, tanah kita kebanyakkannya masih berstatus tanah terbiar yang harganya di bawah RM50,000 seekar manakala kampung kita pula masih berstatus kampung tradisional yang semakin sepi.

“Jangan salahkan mereka atau sesiapa… salahkanlah diri kita yang malas berbudi kepada tanah dan gagal mencari peluang,” ujarnya.

Penolong Pengarah Bahagian Hortikultur Jabatan Pertanian Serdang, Mohd Auzaie Komarudin dalam satu kenyataan dipetik berkata, ciri-ciri utama durian Musang King (D197) yang didaftarkan di Jabatan Pertanian pada 1993 juga dikenali sebagai Raja Kunyit.

Musang King mempunyai isi berwarna kuning pekat, durinya bersegi, sementara pangkal tangkainya tidak berduri dan garisan pangsa jelas pada kulit.

Masyarakat Cina tempatan gemar menggelarkan raja buah itu sebagai Mao Shan Wang, yang bermaksud ‘raja kucing gunung’ iaitu merujuk kepada bentuk isi durian yang mirip seekor kucing sedang tidur.

Panggilan itu terus digunakan secara meluas sehingga perkataan ‘Mao Shan’ ditukar kepada sebutan Musang dan ‘Wang’ ditukar kepada King sehingga dikenali sebagai Musang King hingga kini.

3 comments:

  1. Sekarang khabarnya, Cina dari Negara China sudah mula membeli ribuan hektar tanah di Bentong dan Raub untuk membuka dusun Moasang King mereka sendri.

    sapa yang duk jual tnah lani

    ReplyDelete
  2. mendakwa kebanyakkan tanah-tanah ini dahulunya diteroka secara haram dan kemudian diberi hakmilik oleh Kerajaan Negeri atas desakan politik.

    ini tanah bagi sebab boleh dapat undi bnayak

    peneroka ijok pulak di tipu oleh amonao walau pung ramai peneroka tu ahli amoano
    berani tipu sebab undi peneroka ijok tak penting
    itula pernagai burokkk amoano

    ReplyDelete
  3. Kalau urusan jual beli tanah tersebut sampai ratusan & ribuan ekar, itu bukan kerja ketua kampung atau JKKK. Paling koman pegawai daerah terlibat & paling cikai puun.. ketua2 bahagian kleptokrat..!!

    ReplyDelete