Wednesday, April 4, 2018

Audio babitkan nama Almarhum Tok Guru, Ketua Pemuda AMANAH Pasir Puteh lapor Polis

Sepupu Nik Abduh lapor polis, bersih nama Almarhum Tok Guru
N Faizal Ghazali   |  Dikemaskini 3 Apr 2018, 9:31 malam
Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) kawasan Pasir Puteh, Kelantan, Mohd Sabri Salleh tampil membuat laporan polis berhubung penyebaran rakaman audio yang didakwa mirip suara Anggota Parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz.

Sebagai anak saudara kepada bekas mursyidul am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat - dia rasa terpanggil dan mengambil tanggungjawab untuk membersihkan nama baik bekas menteri besar Kelantan itu yang turut disebut dalam rakaman itu.

"Saya sudah buat laporan polis terhadap rakaman audio itu, sebagai tanggungjawab saya untuk membersihkan nama baik keluarga terutamanya nama baik Almarhum Tok Guru (Nik Abdul Aziz) yang mana dalam rakaman audio tersebut ada ucapan berunsur fitnah terhadap almarhum.

"Ia susulan nama almarhum dikaitkan dengan menerima duit daripada Umno. Jadi atas rasa tanggungjawab kepada keluarga dan rasa terpanggil apabila Tok Guru sebagai seorang pemimpin yang disanjung tinggi tiba-tiba difitnah dengan teruk oleh ucapan yang suaranya mirip Nik Abduh," katanya kepada Malaysiakini selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Puteh, hari ini.
Pada Februari lalu, klip audio di media sosial yang didakwa sebagai 'bukti' penyaluran wang oleh Umno kepada PAS tular di media sosial

Rakaman selama seminit 18 saat itu mendakwa PAS meminta RM2 juta daripada Umno dan ia dibuat dengan pengetahuan seorang pemimpin kanan PAS.

Antara lain, wang berkenaan didakwa bertujuan untuk kegunaan pada pilihan raya negeri Sarawak dan untuk menjatuhkan DAP.

Sementara itu, versi penuh audio tersebut disebar di media sosial minggu lalu antara lain mendedahkan beberapa pimpinan PAS mengambil wang daripada Umno selain suara yang dikatakan mirip Nik Abduh itu mendakwa mempunyai hubungan dengan pihak Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat.

Beberapa nama turut dipetik dalam rakaman audio tersebut termasuk Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan timbalannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan dan menantu Abdul Hadi, Zaharuddin Muhammad.
Ketika petikan pertama rakaman itu disebarkan baru-baru ini, Nik Abduh sudah membuat penafian.

Katanya, dakwaan berkenaan adalah "karut, mengarut dan fitnah" terhadap dirinya serta PAS.

Semalam Malaysiakini melaporkan, Mohd Sabri yang juga sepupu Nik Abduh mengakui betapa beliau yakin suara dalam rakaman itu milik ahli jawatankuasa PAS Pusat itu.

Justeru, melalui laporan polis yang dibuat hari ini mengharapkan satu siasatan dibuat terhadap audio tersebut dan pihak yang menyebarkannya.

"Ini satu perkara yang serius, sepatutnya bukan saya yang perlu buat laporan dan ambil tindakan tetapi yang lebih wajar adalah Nik Abduh sendiri sebagai anak dan anak-anak saudara almarhum yang masih berada dalam pimpinan PAS.

"Sepatutnya merekalah yang bersungguh untuk membersihkan nama almarhum daripada fitnah yang begitu jahat ini.

"Jadi dengan laporan polis ini, saya berharap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan sewajarnya bagi menyiasat siapakah empunya suara dalam audio tersebut atau siapa yang menyebarkan rakaman itu," jelasnya yang juga adik kepada Setiausaha Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Nik Zawawi Salleh.

Audio 'berkawan dengan CIA' mesti disiasat
N Faizal Ghazali  |  Dikemaskini 29 Mac 2018, 8:33 malam
Parti Amanah Negara (AMANAH) menggesa pihak berkuasa menjalankan siasatan segera berhubung rakaman audio dikaitkan dengan salah seorang pemimpin kanan PAS yang mendakwa dia mempunyai akses langsung dengan ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat.

Pengerusi Biro Antarabangsa AMANAH Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata dakwaan yang terkandung dalam rakaman audio itu - jika benar - boleh membawa implikasi serius kepada keselamatan negara.

"Ia dibimbingan membuktikan wujud unsur pengkhianatan terhadap kedaulatan negara.

"AMANAH minta ia disiasat. Kalau suara itu terbukti milik Nik Abduh, ia adalah pengakuan yang amat serius oleh anggota jawatankuasa tinggi PAS," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Isu rakaman audio yang didakwa melibatkan penjelasan Nik Abduh Nik Abdul Aziz itu mula tersebar di media sosial pada akhir Feb lalu.

Bagaimanapun rakaman keseluruhan audio itu hanya didedahkan di Facebook sebulan kemudian.

Antara petikan rakaman audio itu ialah: "Ana (saya) boleh bercakap dengan CIA. CIA Amerika tu ana kenal orang dia yang sentiasa berhubung dengan ana."

Biasanya melalui kerajaan

Bagaimanapun Nik Abduh sudah membuat penafian mengenainya sehari kemudian. Menurut anggota parlimen Pasir Mas tuduhan itu "karut, mengarut dan fitnah" terhadap dirinya serta PAS.

"Ia hanya sampah yang tak layak dimakan kecuali pelahap fitnah seperti PAN (Parti Amanah Negara) dan sekutunya. Saya menafikan sekeras-kerasnya," kata Nik Abduh pada 28 Feb lalu.

Salah seorang pemimpin ulama PAS juga menegaskan rakaman audio itu bukan milik Nik Abduh.
Kata Datuk Dr Khairuddin Aman Razali ada ramai orang yang boleh meniru suara individu lain, termasuk menyerupai Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta bapa Nik Abduh, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Malaysiakini hari ini juga melaporkan Ketua Polis Negara Tan Sri Fuzi Harun sebagai berkata pihaknya tiada butiran berkaitan rakaman audio berkenaan.

Menurut Raja Bahrin kebiasaannya agensi kerajaan asing - seperti CIA - hanya akan menjalin kerjasama dengan pihak berkuasa negara.

Namun katanya pengakuan terkandung dalam rakaman audio itu mencetuskan tanda tanya jika kerjasama itu turut melibatkan parti tertentu dalam kerajaan Malaysia.

Baca Husam: Pakar London siasat suara 'ambil duit Umno'

"PAS sendiri pernah kata mereka tidak pernah merestui campur tangan luar dalam apa isu sekali pun," katanya.

Raja Kamarul Bahrin berkata, dalam rakaman audio itu juga ada disebut mengenai pengambilan wang daripada Umno dan ia sekali gus kemungkinan merujuk kepada hubungan CIA dan PAS melalui Umno.

"Mungkinkah mereka ada hubungan dengan CIA kebelakangan ini sejak ada kerjasama dengan Umno?

"Ini satu lagi kemungkinan yang lebih teruk! Jika ia berlaku, kenapa Umno perlu kerjasama dengan CIA, dan PAS pula merestuinya?" katanya.

Namun anggota parlimen Kuala Terengganu itu yakin jika maklumat terkandung dalam rakaman audio itu sahih, hubungan CIA dengan PAS tidak berlaku secara langsung.

"Adakah ini secara kebetulan atau terancang?" katanya.

No comments:

Post a Comment