Saturday, April 14, 2018

PRU14: Perkara yang membimbangkan UMNO/BN

Penganalisis: Pemikiran Melayu luar bandar sudah berubah

  | April 13, 2018
Pusat Ilham berkata faktor Dr M meleraikan kesetiaan orang Melayu pada Umno dan PAS.
PETALING JAYA: Penyelidik di Pusat Ilham mendapati terdapat perubahan dalam sikap politik Melayu luar bandar sejak bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai pembangkang, menurut pengarah eksekutif badan pemikir itu, Mohamad Hisomuddin Bakar.
Beliau berkata nampaknya mereka tidak lagi terlalu setia pada Umno atau PAS dan sudi mempertimbangkan untuk mengundi calon-calon yang dilihat boleh dipercayai tanpa mengambil kira parti.
“Melayu berusia 50 tahun ke atas sebelum ini menghayati politik menerusi parti,” katanya.
Mohamad Hisomuddin Bakar
“Mereka sebelum ini mengundi parti, bukan calon. Jika kerusi itu kubu kuat Umno atau PAS, ia akan kekal sebegitu bertahun lama melainkan lebih ramai orang muda mendaftar sebagai pengundi dan memilih pembangkang. Itu pun, perubahan adalah sedikit.”
Dengan trend ini, parti Melayu baru seperti Amanah dan PPBM tidak akan mampu meraih jumlah undi yang banyak.
Bagaimanapun, menurut Hisomuddin, penduduk luar bandar buat pertama kali berdepan pilihan sama ada menyokong parti biasa atau calon yang bersepakat dengan Dr Mahathir, pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan.
“Kami perhatikan orang lama boleh menghayati Dr Mahathir,” katanya.
“Mereka sudah terbiasa dengannya.”
Katanya, faktor Dr Mahathir menjadikan kemenangan tidak begitu pasti buat PAS dan Umno, walaupun di kerusi luar bandar yang biasanya dimenangi mereka terutama di kerusi-kerusi yang dimenangi dengan tipis.
Pertimbangan orang Melayu di bandar pula berbeza, katanya. “Di bandar, ia tentang siapa yang mampu menyediakan lebih banyak pekerjaan dan lebih banyak duit untuk poket.”
Hisomuddin juga mengulas berhubung corak undian masyarakat Cina, mengatakan ianya mudah diramal.
“Sokongan mereka hampir sama secara keseluruhannya,” he said.
“Jika perubahan ke arah DAP, maka semua akan undi DAP. Jika ke arah MCA, semua akan undi MCA.”
Katanya, pengundi Cina akan mengundi DAP pada pilihan raya akan datang, dan menambah, keputusan parti itu untuk menggunakan logo PKR tidak akan mempengaruhi keputusan pengundi.
Bagi masyarakat India pula, corak undian mereka sukar diramalkan.
Beliau berkata, 80% pengundi India memilih pembangkang pada PRU tahun 2008 tetapi menurun kepada 50% pada 2013. Katanya, penganalisis di Pusat Ilham dan institusi lain menganggap penurunan 30% itu sebagai drastik.
Malaysia akan mengundi pada 9 Mei. Hampir 15 juta rakyat kini layak mengundi.
Klik sini untuk perkembangan sepanjang musim PRU14

No comments:

Post a Comment