Friday, April 13, 2018

Pengkagum Najib janganlah kecil hati atau marah no!

Noor Neelofa Mohd Noor, Nur Fazura Sharifuddin, Vivy Yusof juga tersenarai tapi Haji Hadi dan LKS tak tersenarai pulak!

Tinjauan: Mahathir lelaki paling dikagumi di Malaysia
mk  |  Dikemaskini 13 Apr 2018, 8:44 pagi
Calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad mendahului senarai lelaki paling dikagumi di Malaysia berdasarkan suatu kaji selidik dalam talian 2018.

Kajian itu dibuat firma penyelidikan pasaran dan analisis data yang berpangkalan di UK, YouGov yang menyaksikan Mahathir mendapat 15 peratus markah kekaguman di Malaysia.

Lelaki kedua dalam senarai itu ialah hartawan teknologi Bill Gates yang ketinggalan jauh dengan markah kekaguman sebanyak 8.3 peratus.

Manakala itu, perdana menteri (kerajaan) sementara Datuk Seri Najib Razak pula berada di kedudukan ke-14, mendapat 2.5 peratus markah kekaguman.

Bagi senarai wanita yang paling dikagumi di Malaysia, penyanyi Datuk Siti Nurhaliza menduduki tangga pertama carta dengan markah kekaguman sebanyak 14.1 peratus sementara isteri Dr Mahathir, tun Dr Siti Hasmah Ali mendapat tempat kedua dengan 10.1 peratus markah.
Isteri Najib, Rosmah Mansor, berada di tangga ke-20 dalam senarai wanita paling dikagumi di Malaysia, berkongsi kedudukan dengan pelakon India, Deepika Padukone dengan mengumpul mata sebanyak satu peratus.

Senarai tersebut yang dibahagi mengikut kategori lelaki dan wanita merupakan campuran personaliti tempatan dan antarabangsa.

Antara nama lain dalam senarai lelaki dikagumi itu ialah pelakon Jackie Chan, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) AirAsia Group, Tony Fernandes, bekas presiden Amerika Syarikat Barack Obama, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan serta pemain bola sepak Cristiano Ronaldo, David Beckham dan Lionel Messi.

Pada senarai wanita dikagumi pula termasuk nama-nama seperti Noor Neelofa Mohd Noor, Nur Fazura Sharifuddin, Vivy Yusof, personaliti televisyen Oprah Winfrey, pelakon Michelle Yeoh, Angelina Jolie dan Emma Watson serta Ratu Elizabeth II dari Britain dan Duchess of Cambridge Kate Middleton.

Menurut YouGov, firma itu mengumpulkan pencalonan terbuka oleh ahli panel dari 35 negara, meminta mereka menamakan lelaki atau wanita yang masih hidup lagi untuk untuk dimasukkan ke dalam senarai tersebut.

Benar-benar paling dikagumi

YouGov menyusun senarai 20 lelaki dan 20 wanita yang mendapat pencalonan paling banyak serta dicalonkan sekurang-kurangnya empat negara. Kemudiannya, firma itu menambah 10 tokoh tempatan yang popular bagi senarai negara masing-masing.

Menggunakan senarai itu, YouGov meninjau negara calon-calon tersebut dengan dua soalan.

Soalan pertama adalah "siapa yang kamu benar-benar (truly) kagumi?", yang mana responden boleh memilih lebih daripada satu nama.

Soalan kedua pula adalah "siapa yang paling (most) kamu kagumi?", di mana responden hanya boleh memilih satu nama.

Markah daripada kedua-dua soalan kemudiannya digabungkan menjadi sebahagian daripada peratusan indeks kekaguman.

YouGov berkata kedua-dua soalan tersebut membolehkan firma itu untuk memahami jangkauan global dan tahap sokongan kepada seseorang.

2 comments:

  1. Najib akan kelaskan berita ini sbg fake news

    ReplyDelete