Wednesday, April 11, 2018

Mufti pun terasa: Adil atau tidak, haram atau halal dipersetankan, pada mereka mesti menang!

* Yang paling teruk adalah apa yang akan diterima akibat kekalahan. 
Pastinya institusi keadilan sentiasa menunggu! Bukankah mereka juga lantikan YDP Agong sebagaimana SPR juga?

Mufti: Adilkah bertarung jika tutup mata, tambat tangan lawan?
mk  |  Dikemaskini 11 Apr 2018, 4:00 petang
Beberapa minggu lagi sebelum berlangsungnya PRU ke-14, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin memuat naik gambar dengan tulisan 'unfair competition' (pertandingan yang tidak adil) di Instagramnya.

Tanpa menyebut sebarang nama, beliau mengiringi gambar itu dengan kisah satu pihak yang "menambat tangan" dan "mengikat mata" pihak yang lain sebelum mengajaknya bertarung.

"...Maka itu tidak adil. Apatah lagi jika anda ingin mengisytiharkan dirimu menang dengan cara yang demikian, maka jelas satu penipuan.

"Namun, jika dia masih dapat mengalahkan anda padahal anda telah atur suatu persaingan yang tidak adil, maka kau memang terlalu teruk.

"Apakah anda telah dimakan sumpah?," tulisnya malam tadi.
Ketika Malaysiakini bertanya sama ada beliau merujuk kepada PRU ke-14, Mohd Asri menafikannya.

"Tidak. Umum saja, tiada rujukan khusus," katanya ringkas menerusi WhatsApp.

Bagaimanapun kenyataan itu pasti mengundang tafsiran daripada ramai orang, termasuk pengikut laman Instagramnya, untuk mengaitkannya dengan pilihan raya.

Semalam, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh mengundi pada 9 Mei ini yang jatuh pada hari Rabu.

Langkah itu dikritik banyak pihak yang beranggapan ia bertujuan menyukarkan pengundi terutama di di bandar - yang kebanyakannya menyokong pembangkang - yang mendaftar mengundi di kampung halaman mereka untuk pulang.

Selain penetapan hari mengundi, isu lain berkenaan PRU yang dipersoalkan pembangkang adalah persempadanan semula pilihan raya dan penolakan permohonan Pakatan Harapan untuk didaftarkan sebagai gabungan rasmi.

Demokrasi dirompak

Sentimen sama ditunjukkan pengguna Instagram pada ruangan komen posting Mohd Asri.

Seorang pengguna Instagram mendakwa pilihan raya sekian lama menjadi pertandingan yang tidak adil.

"Kalau pilihan raya itu adil, pastinya pilihan raya di Malaysia sudah lama dihapuskan," katanya.

Seorang pengguna lain pula menyatakan kesukaran yang bakal dihadapinya untuk memohon cuti dan pulang ke Kelantan untuk mengundi.

"Walhal boleh saja buat (PRU) pada hujung minggu. Zalim sungguh," katanya.

Apatah lagi selepas Timbalan Menteri Dalam Negeri sementara Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata tiada keperluan untuk mengisytiharkan hari itu sebagai cuti umum memandangkan undang-undang sedia ada memperuntukkan majikan memberi masa munasabah kepada pekerja untuk mengundi.

Bagaimanapun Jabatan Perdana Menteri hari ini mengisytiharkan 9 Mei ini sebagai cuti umum.

Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man semalam menyifatkan SPR telah merompak hak demokrasi rakyat memilih kerajaan.

* Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim berikan komen dengan mengatakan SPR telah merompak hak demokrasi rakyat memilih kerajaan tapi sebaliknya Presiden PAS Haji Hadi menjadi pembela dan jurucakap kepada SPR pula dengan mengatakan SPR berhak tentukan hari mengundi

Hahaa.....jadi di manakah kaki Hadi sedang berpijak sebenarnya?

5 comments:

  1. Mr presideng dah tkleh berfikir cara rasional setelah termakan dedak... yg dia laju berfikir ialah mencari kata-kata untuk maki-hamun terhadap musuh politik yg satu masa dulu dalam satu bahtera bersamanya.
    Haprak punya mr presideng!!!

    ReplyDelete
  2. Bakal tuang punaisihat bertaraf menteri dalam mimpi2.indah. so takkan nak biarkan mimpi tingal mimpi. Kalau nak lagi hebat jadi tpm2 jaga bab agama.

    ReplyDelete
  3. Langkah Cif Lebai makin songsang.. sifat ujub makin kelihatan. Lagak bagai pemegang hukum. Adakah memilih pengakhiran yang buruk? Sesungguhnya Tuhan maha berkuasa membolak balik hati setiap insan. Semoga dijauhkan sikap angkuh bangga diri seperti sang Iblis wahai Cif Lebai... kah kah kah.

    ReplyDelete
  4. Berkata Musa: "Silakan kamu sekalian melemparkan". Maka tiba-tiba tali-tali dan tongkat-tongkat mereka, terbayang kepada Musa seakan-akan ia merayap cepat, lantaran sihir mereka.

    piraun pung berani bertarung secara adil ngan Nabi Musa
    tapi bial dah kalah piraun mula bertindak dzolim

    bagi cuti rabu pung tetap menyusahkan jugak
    elok undi hari sabtu

    RABU
    Rakyat Akan Bersama Umno atau
    Rkayat Akan Bungkus Umno
    pastikan Asalkan Bukang Amnoo

    ReplyDelete
  5. Pas sendiri dah bercelaru. Presideng kt begini, timbalan kt begitu. Ahli2 dan walaun tercengang. Nasib baik aku tak sokong lg pas. Tak fenin kapla. Ayoh pengundi pas, lepaskan/bebaskan diri drp cekaman ularmak dunia. Mari kita UBAH kerajaan!!

    ReplyDelete