Saturday, April 14, 2018

Setelah bertindak kejam, tahu pula takut dan menyembunyikan diri!

Di mana Bashar tatkala Barat siap sedia untuk serang Syria?
Laporan media dakwa Presiden Syria bakal dipindahkan ke Tehran
RZ   13/04/2018
DOUMA (SYRIA), 26 Rejab 1439H, Jumaat – Tatkala rejim Syria berdepan dengan ugutan serangan daripada tentera Barat, khususnya Amerika Syarikat (AS), media membuat andaian di mana Presiden Bashar al-Assad kini berada.

Al-Quds Al-Arabi melaporkan pelbagai andaian dibuat mengenai kedudukan Bashar dan keluarganya selepas Barat mengugut untuk menyerang Syria setelah dituduh menggunakan senjata kimia membunuh ratusan penduduk negara itu, terutama di kawasan dikuasai pejuang.

Portal pembangkang Iran, Amade News, memetik seorang pegawai Pengawal Revolusi berkata, Presiden Syria dan keluarganya itu sedang dipersiapkan untuk dipindahkan ke Tehran.

Langkah itu dibuat berikutan keadaan cemas dan bimbang terhadap keluarga masing-masing mula tersebar di kalangan pegawai atasan Pengawal Revolusi, lapor portal itu.

Bagaimanapun, agensi berita Russia, Ria Novosti, menolak dakwaan itu sambil menyatakan Bashar dan keluarganya masih berada di Syria.

Al-Quds Al-Arabi juga berkata, media Israel melaporkan bahawa Bashar dan keluarganya telah meninggalkan istana di Damsyik menggunakan konvoi tentera Russia, tetapi tidak dinyatakan destinasinya. – Agensi

AS akan serang rejim Syria
Russia berjanji pertahan kerajaan Bashar al-Assad
RZ   13/04/2018
Sekeluarga rakyat Syria maut dalam serangan rejim Bashar di Douma, beberapa hari lalu. Rejim Syria dituduh menggunakan senjata kimia dalam serangan itu yang turut menyebabkan puluhan lagi terbunuh. - Gambar AP

WASHINGTON, 26 Rejab 1439H, Jumaat – Amerika Syarikat (AS) akan menyerang tidak kira sama ada cepat atau lambat. Langkah ini diumumkan Presiden Donald Trump dalam Tweeter semalam, yang menyebabkan banyak negara meramalkan AS benar-benar akan menyerang Syria.

Tweeter yang dihantar semalam, muncul selepas beberapa mesej di mana Trump memberitahu Russia supaya bersiap sedia dengan serangan peluru berpandu ke atas Syria, dan pegawai Russia pula berjanji akan menembak jatuh peluru berpandu itu.

Jurucakap Kementerian Luar Russia, Maria Zakharova ketika mengulas kenyataan Trump itu berkata, peluru berpandu itu sepatutnya menghala ke arah pengganas, bukan kepada kerajaan Syria yang sah.

Sebelum ini, AS dan beberapa negara Eropah mengugut akan mengambil tindakan terhadap kerajaan Syria sebagai tindak balas ke atas rejim Bashar al-Assad kerana disyaki menggunakan senjata kimia untuk menyerang kubu kumpulan pejuang di Douma.

Russia adalah sekutu utama dan kuat rejim Bashar.

Bagaimanapun, Kremlin cuba meredakan ketegangan itu apabila jurucakapnya, Dimitri Peskov berkata, Russia menyokong pendekatan yang serius berhubung senjata kimia itu.

“Kami percaya adalah penting untuk tidak mengambil tindakan yang boleh memburukkan lagi situasi yang tegang sekarang,” katanya yang dipetik daripada Interfax. – Agensi

1 comment:

  1. It's nearly impokssible to fiind educated people
    օn thiѕ topic, Ьut you sound ⅼike you know what you're talking аbout!

    Thanks

    ReplyDelete