Tuesday, November 14, 2017

Korang percaya ker lukisan misteri berhantu?

KOLEKSI LUKISAN MISTERI. YANG KUAT SEMANGAT BOLEH TENGOK. NO 7 TU JANGAN TENUNG LAMA-LAMA!!

SUKAN SENTRAL 14 NOV 2017 20:01:41

Lukisan-lukisan ini diperolehi dari seluruh dunia. Jom tengok sejarah lukisan misteri ni. Korang jangan tenung lama-lama..
1. LUKISAN OEI HUI LAN

Beliau adalah puteri kesayangan dari pengusaha gula ternama Semarang, Indonesia Oei Tiong Ham yang kekayaannya terkenal di seluruh Asia hingga Eropah.

Oei Hui Lan menikah dengan Wellington Koo, salah satu duta besar China dan akrab dengan keluarga bangsawan Eropah dari Ratu Victoria hingga Ratu Belgium. Bukan itu saja, fotonya dipamerkan dalam muzium kerajaan di England.

Oei Hui Lan mati pada tahun 1992 semasa usia 93 tahun. Sebelum kematiannya, Oei Hui Lan sempat menulis dan menerbitkan buku berjudul No Feast Last Forever yang menceritakan perjalanan hidupnya yang luar biasa. Salah satu peninggalan Oei Hui Lan adalah potret dirinya yang terdapat di Hotel Tugu, Malang. Tidak diketahui siapa pelukisnya, tapi yang jelas penampakan diri Oei Hui Lan dalam lukisan tersebut amatlah menyeramkan.
2. THE CRYING BOY

Lukisan yang diberi nama The Crying Boy ini merupakan buah karya seorang pelukis Itali, Bruno Armadio. Dalam lakaran kanvas ini, Bruno melukis sebuah potret anak yatim piatu yang ditinggal orang tuanya dalam sebuah tragedi kebakaran. Misterinya, setelah lukisan ini siap kanak-kanak dalam lukisan itu dilaporkan mati dalam satu kebakaran, dan disusuli dengan studio si pelukis juga terbakar.

Sejak kejadian itu, misteri sumpahan lukisan ini terus berlanjutan. Menurut berita yang diterbitkan The Sun, sebuah rumah di Rotherham, South Yorkshire, England hangus terbakar kerana lukisan ini. Yang peliknya, didalam kerosakan teruk akibat kebakaran tersebut, lukisan The Crying Boy tetap tergantung rapi tanpa cacat sedikit pun.
3. POGO THE CLOWN

Merupakan lukisan yang mengambarkan John Wayne Gacy, seorang pembunuh bersiri dalam sejarah US, Gacy telah membunuh kira-kira 33 orang lelaki dan remaja.
Dalam lukisan ini, beliau melukis watak POGO si badut pembunuh, iaitu dirinya sendiri yang dilukis dalam penjara.. setelah Gacy dihukum mati, pihak penjara melelong lukisan beliau dan ada laporan dari pemilik menyatakan sering dihantui si badut ketika menatap lukisan ini. Pemilik terbaru lukisan ini adalah keluarga mangsa bunuh Gacy dan lukisan ini dikhabarkan telah dibakar oleh keluarga tersebut.
4. THE NIGHTMARE

Merupakan karya dari pelukis yang bernama John Fuseli. Lukisan ini sangat terkenal hingga Fuseli mengambar beberapa versi cerita dari lukisan ini. Pada lukisan ini dapat dilihat makhluk syaitan sedang menggoda seorang perempuan yang sedang tidur.
5. STUDY AFTER Velzquezs Portrait of Pope Innocent X

Merupakan lukisan yang dicipta oleh pelukis terkenal pada abad 20, Francis Bacon. Gaya lukisannya terkenal, berani dan memiliki unsur gelap dalam bentuk figure-figure atau watak tertentu, lukisan ciptaannya terjual dengan harga sangat tinggi. Bacon menggambarkan seorang paderi sedang menjerit dalam lukisan ini.
6. LUKISAN DIOMEDES DEVOURED

Lukisan ini mengambarkan kuda pemakan manusia dari mitologi Greece kuno yang di lukis oleh Gustavo Moreau. Lukisan ini bercerita tentang Hercules ditugaskan mencuri empat ekor kuda dan ternyata kuda kuda itu adalah kuda pemakan manusia. Di akhir cerita Diomede si pemilik kuda tersebut dimakan oleh kudanya sendiri. Berdasarkan laporan pengunjung muzium yang memerhatikan lukisan ini, mereka selalu gelisah dan ketika tidur mereka akan bermimpi buruk.
7. LUKISAN MISTERI NYI RORO KIDUL

Percaya atau Tidak
Bila seseorang merenung lukisan Nyi Roro Kidul selama 15 minit, maka akan terasa kehadiran sesuatu yg susah untuk diungkapkan dgn kata-kata. Ada yang pernah merasakan bulu tengkuk meremang dan tercium harum bunga melati selama beberapa saat. Ada juga yg melihat lembaran kain berwarna hijau disertai sayup-sayup kedengaran bunyi ombak ketika menatap lukisan ini.

Dan hingga ke hari ini 3 orang yang berani melukis potret Nyai Roro Kidul telah meninggal dunia, diantaranya Basuki Abdullah yang terbunuh dirumahnya sendiri, Suhardjo meninggal kerana penyakit misteri dan yang terakhir Didik Suardi meninggal setelah seminggu menyiapkan lukisan tersebut.
8. LUKISAN BERNADO DE GALVEZ

Bernardo de Galvez adalah seorang General Sepanyol yg membantu koloni Amerika dalam perang kemerdekaan melawan British. Potretnya ketika ini digantung di Hotel Galvez, Texas. Aura misteri menyelimuti lukisan si General terutama bagi para pelancong yang berselfie di dengan lukisan tersebut. wajah si General dalam potret tiba-tiba berubah menjadi tengkorak!

Pekerja Hotel shift malam juga melaporkan, jari-jemari tangan kiri General pada lukisan tersebut bergerak-gerak.
9. LUKISAN PEMBUNUHAN JUDITH, HOLOFERNES

Dalam bible old testament dikisahkan tentang Judith dan Holofernes, adegan di lukisan ini menggambarkan bagaimana Judith memenggal kepala Holofernes.
Mereka yang melihat lukisan ini di Muzium akan bermimpi buruk. Lukisan ini hasil karya oleh pelukis renaissance Artemisia Gentileschi (1593 1656).
10. LUKISAN BERHANTU PENARI LEGONG

Yusuf Dwiyono yg melukis Penari Legong mengaku tidak percaya jika lukisannya itu berhantu. Namun banyak pengakuan sebaliknya dari mereka yang pernah melihat lukisan ini. pernah juga dibahas di program Percaya tidak Percaya di stesen tv ANTV. Penari Legong yang dipotretkan ini dapat bergerak-gerak sendiri dan menakutkan sesiapa saja yang melihatnya. Cuba korang tenung lama-lama
11. THE ANGUISH MAN, GAMBAR PENDERITAAN

Nenek kepada Sean Robinson mewariskan rumah dan semua isinya pada Sean ketika meninggal. Pada waktu Sean masih kecil, neneknya selalu bercerita tentang lukisan tsb berhantu dan ia hanya berani menyimpannya di loteng. Rupanya Sean tidak pernah percaya dengan cerita-cerita hantu. Setelah mewarisi semua harta neneknya, beliau menggantung lukisan Anguish Man di ruang tamu.

Dari situlah kejadian-kejadian aneh mula terjadi. sering sekali terdengar suara jeritan dan tangis dari dalam rumah. Akhirnya Sean menyimpan kembali lukisan ini di loteng. Meski pun banyak tawaran untuk membeli, Sean tidak bermaksud menjualnya, beliau hanya mepamerkan lukisan ini di youtube.
12. LUKISAN HANTU MAKAN BUDAK

Lukisan ini menggambarkan Cronos (Saturn) memakan anaknya sendiri kerana takut si anak bakal merampas kekuasaannya. Jangan melihatnya sendirian di malam hari nanti korang dihantui oleh Cronos.
13. THE SCREAM

Lukisan ini dilihat sederhana, namun jika korang melihatnya pada malam hari akan meremanglah bulu tengkuk. Lukisan ini adalah hasil karya Edvard Munch, seorang pelukis asal dari Norway.

Sesuai dengan ilustrasi gambar, lukisan ini diberi nama The Scream. Lukisan ini dibuat pada tahun 1893-1980, dimana lukisan ini menggambarkan kesakitan seorang anak kecil dengan latar belakang langit yang cerah. Jika lama-lama menatap lukisan ini, maka akan terlihat semakin seram. Ishhh!!

- Sumber

2 comments:

  1. Kah kah kah. Tak tau nak kata apa Dol pasal aku rasa aku lebih hantu dari hantu bengong tu semua. Bukan nak cakap sombong, aku pernah panggil hantu masa melepak kat dusun durian pukul 2 pagi soh tunjuk muka dia tapi dia tak timbul timbul pasal hantu tu pekak gamaknya.. kah kah kah

    ReplyDelete
  2. For most recent information you have to go to see the web and on the web I
    found this web page as a finest web site for newest updates.

    ReplyDelete