Monday, November 20, 2017

Undi blok Bajet 2018 : 52-51, Kerajaan hampir kalah. alahai Bukit Gantang dan Rantau Panjang!

52-51: Kerajaan hampir kalah dalam undi blok Bajet 2018
Kow Gah Chie      Hari ini, 11:11 pm
PARLIMEN | Dewan Rakyat hari ini meluluskan Bajet 2018 Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi peringkat jawatankuasa dengan majoriti hanya satu undi.

Bajet peringkat jawatankuasa diluluskan dengan 52 anggota parlimen mengundi untuk menyokong manakala 51 yang lain membantah.

Dua orang anggota parlimen berkecuali daripada mengundi.

G Manivannan (PKR Kapar) mengusulkan pengundian blok dilakukan apabila dewan kelihatan kosong ketika ramai anggota parlimen BN tidak berada di Dewan Rakyat.

Beliau mengajukan usul itu untuk membantah inflasi harga barangan dan bahan bakar minyak.

Timbalan Speaker Datuk Seri Ronald Kiandee mengarahkan pejabat parlimen membunyikan loceng sebanyak dua kali.

Ia mendorong seorang lagi timbalan speaker yang juga Anggota Parlimen Kuala Krau Datuk Seri Ismail Mohamed Said turun ke lantai Dewan untuk turut sama mengundi.
Manakala itu ketika dihubungi, Anggota Parlimen PAS dari Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar (gambar, atas) berkata dua anggota parlimen separtinya iaitu Idris Ahmad (PAS-Bukit Gantang) dan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) berkecuali daripada mengundi.

"Sementara itu, anggota-anggota parlimen PAS dari Dungun, Pengkalan Chepa, Bachok, Kubang Kerian, Pasir Puteh, termasuk saya mengundi membantah hal ini," kata Mahfuz.

"Kita kalah dengan satu undi. Rakyat akan berfikir bahawa dua MP yang berkecuali daripada mengundi menyebabkan kekalahan kita," kata beliau.

"Saya ucapkan tahniah kepada rakan-rakan yang mengundi tidak sokong," maklum beliau.

Kecoh, MP lambat boleh mengundi

Keadaan menjadi kecoh apabila anggota parlimen pembangkang memberitahu beberapa orang MP BN yang terlambat masuk ke Dewan boleh ikut membuat undian.

"Tenum (MP Raimi Unggai) baru masuk, kenapa boleh (mengundi)?" Jerit seorang MP pembangkang.

"Hey, kamu mahu lari dengan kotak undi? ," jerit Fuziah Salleh (PKR-Kuantan).

"Apa ini?" Tanya Gobind Singh Deo (DAP-Puchong)

"Relax, Yang Berhormat. Ia masih proses (mengundi)," kata Ronald cuba untuk menenteramkan anggota parlimen yang kecoh.

"Jadi gentleman, jangan tipu," teriak Manivannan, apabila mendapati anggota parlimen kerajaan yang lambat masih dibenarkan mengundi.

Teriakan 'tipu' dan 'bohong'

MP pembangkang menjeritkan slogan 'tipu' dan 'bohong'.

Beberapa ketika kemudiannya, Ronald mengumumkan keputusan.

Bagaimanapun Datuk Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) membalas,"tak suka (proses pengundian), balik ke rumah."

Memetik seksyen 47 (2) Peraturan Mesyuarat berkenaan proses undian dalam Dewan, Gobind berkata undi-undi anggota parlimen yang datang lambat perlu diketepikan daripada pengundian blok.

Namun Ronald mempertahankan hasil undian memetik Seksyen 47 (1) dan (2) Peraturan Mesyuarat yang tidak menyatakan tempoh masa selepas loceng selama dua minit dibunyikan dan tempoh masa yang menghalang anggota parlimen yang datang lambat daripada mengundi.

* Di mana Marang? Ada kuliah?

3 comments:

  1. Telah terselah sikap MP PAS ni! dok Parlimen semata-mata jadi pasu bunga,lepas tu cukup tempoh makan duit pencen MP sampai Mati..rakyat pandai-pandai depa la pikir sendiri macam nak hidup.

    ReplyDelete
  2. Auta BN dlm parlimen. Jk keadaan yg sama dan yg lambat tu MP pembangkang, boleh kah dia undi, oi ronald??

    ReplyDelete
  3. Auta BN dlm parlimen. Jk keadaan yg sama dan yg lambat tu MP pembangkang, boleh kah dia undi, oi ronald?? Kerajaan auta taik lembu

    ReplyDelete