Tuesday, January 17, 2017

Masihkah PPBM harapkan PAS di pihak Pembangkang?

Kerjasama Pas dan PPBM hanya berlaku jika tanpa sebarang syarat - Penganalisis politik
Januari 16, 2017 18:38 MYT
Kerjasama Pas dan PPBM hanya berlaku jika tanpa sebarang syarat - Penganalisis politik
PROF DR SIVAMURUGAN: Gabungan Pas dengan PPBM hanya akan berlaku sekiranya tiada sebarang syarat yang ditetapkan parti itu kepada PPBM - Gambar Astro AWANI
KUALA LUMPUR: Gabungan antara PAS dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) hanya akan berlaku sekiranya tiada sebarang syarat yang ditetapkan parti itu kepada PPBM terutama dalam menjalin kerjasama dengan Pakatan Harapan, demikian menurut seorang ahli akademik.

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata ini kerana sehingga kini, PAS kekal dengan pendirian mereka bahawa untuk PPBM bekerjasama dengan mereka, parti itu terlebih dahulu perlu mengorbankan 'hubungan' mereka dengan Pakatan Harapan khususnya DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah).

"Persoalannya, adakah PPBM bersedia untuk melakukannya? Dan, siapakah sebenarnya yang sanggup berkorban untuk kepentingan gagasan pembangkang?" kata pensyarah sosiologi politik itu kepada Bernama.

PAS, dalam satu kenyataan semalam, sekali lagi menegaskan bahawa parti itu terbuka dan sedia menjalin hubungan serta kerjasama politik dengan mana-mana pihak yang bersedia menerima dasar dan perjuangannya kecuali DAP dan PAN.

Pemuda PAS baru-baru ini turut menyatakan parti itu optimis bahawa kerjasama PAS dengan PPBM boleh berlaku meskipun Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad sering kali bersikap negatif termasuk melemparkan tuduhan tidak berasas terhadap kepimpinan parti itu.

Mengulas lanjut, Sivamurugan berkata hal berkenaan menimbulkan polemik yang hebat ekoran ia banyak bergantung kepada persoalan siapakah yang akan mengalah atau berkorban.

"Apakah akan wujud kemungkinan PAS sedia bergabung dengan PPBM meskipun maklum akan kerjasama antara PPBM dengan DAP, PKR dan PAN? Atau mungkin, PAS bersedia mengenepikan isu kerjasama PPBM dengan Pakatan Harapan semata-mata untuk memastikan mereka meraih kemenangan pada pilihan raya umum ke-14 nanti.

"Mungkin juga, Pakatan Harapan sendiri bersedia membenarkan PPBM bekerjasama dengan PAS walaupun PAN dilihat sebagai alternatif kepada parti itu terutama oleh DAP. Namun, masih menjadi tanda tanya adakah PAN boleh menerima kerjasama itu?," katanya.

Sehubungan itu, beliau berpendapat bukan mudah untuk pakatan pembangkang bersatu kerana bukan sahaja PAS atau PPBM perlu berkorban, bahkan besar kemungkinan Pakatan Harapan khususnya DAP dan PAN perlu mengalah demi kepentingan pembangkang secara umum.

Selagi masing-masing kekal bertegas dengan syarat tertentu parti, selagi itulah nilai kompromi dan konsensus 2008 dan 2013 sukar dicapai untuk pakatan pembangkang.
"Sekiranya masing-masing masih mendahulukan kepentingan perjuangan parti, maka sukar untuk pembangkang merealisasikan kemuafakatan bersama dengan etika politik yang memperlihatkan pakatan pembangkang berada di tahap sama," katanya. - sumber

1 comment:

  1. amano setuju ka denagn dasar pas
    kalau setuju kenapa tak laksanakan
    atau berlakon setuju
    untuk sementara waktu

    ReplyDelete