Thursday, March 15, 2018

Nasihat dan peringatan anak sulong aku: Rasanya bagus juga diiktibarkan kepada Ibubapa dan penjaga kanak-kanak

Album General Info
Orang selalu gelakkan aku bila tengok perjalanan dekat pun nak on waze.
.
Jujurnya aku memang jenis tak ingat jalan, duduk KL ni lagi lah bergantung kepada waze walaupun destinasi yang nak dituju hanya sekangkang kera aje. Itu satu sebablah.
.
Satu lagi sebab aku tetap on waze untuk perjalanan yang aku dah ingat jalannya, sebab nak tengok traffic. Kalau jem tak perlu dah ikut route tu.
.
And another one, tak tahulah orang sedar ke tidak function yang ini. CHILD REMINDER. Tak kira anak ada atau tidak dengan kita, menatang ni akan keluar. We can choose to ignore or follow it by checking out the car anyway before stepping out.
.
Orang kata manusia memang mudah lupa. Dan yang paling sedih disebabkan kelemahan yang ini, anak-anak yang terpaksa membayar dengan nyawa. Berbaloikah?
.
We can create so many excuses when tragedies like this happen, but it won’t change the facts that the kids are always the ones to suffer for our negligence. One after another excuse, and we still keep seeing this in the media every few months. Itu baru yang dapat liputan, yang tidak dapat liputan bagaimana? The news that we read might be one of many that might happen somewhere else and don’t get reported.
.
Dari kejadian yang lepas, tidak beringatkah atas tragedi yang menimpa orang lain? So you know you have a busy schedule, what do you do about it so you won’t forget the kids? Nak campak handphone, handbag, wallet, fail pejabat di tempat anak berada baru kita ingatkah? Then do it! Make it a routine to place things at the back (or wherever your child is in the car).

Dan jangan pulak bila berita macam ni tengah hot je kita beringat, buat ini-itu, lama-lama dah tak amalkan pulak. Thats a No no ye!
.
Think hard before this happens to us too. Don’t let our kids become the statistic.
.
Buckle up the kids.
.
Set reminders.
.
And lastly, BUCKLE UP YOURSELF!
PS: Buat mereka yang bakal kata, “eleh duduk KL memanglah kau on waze, jem sana sini.”
Ehem ehem FYI, masa aku duduk Lumut pun aku on waze jugak. 😏

No comments:

Post a Comment