Tuesday, November 14, 2017

Mengapa kita lakukan 'perkara bodoh' begini?

Kesiankan Keintelektulan Kita
November 09, 2017  
Oleh Dinsman
Saya bukan anti orang politik. Jangan salah faham. Saya cuma melihat ketidakseimbangan dan keterlaluan.

Kita keterlaluan berpolitik dan keterlaluan menghormati orang politik, hingga menimbulkan ketidakseimbangan dan kejanggalan dalam kehidupan.

Saya bagi satu contoh. Dalam seni-budaya kita selalu jemput orang politik membuat perasmian program-program seni-budaya yang kita anjurkan. Maka orang politik itupun memberi ucapan. Dia (yakni kebanyakan mereka) yang tak tahu seni-budaya bercakap panjang lebar mengenai seni-budaya kepada khalayak yang memang bidang mereka seni-budaya.

Bukan saja bercakap gaya orang yang serba tahu, tetapi selalunya akan memberi nasihat lagi. Padahal kita semua (para budayawan) tahu yang dia itu tidak tahu. Kita yang lebih tahu.

Maka nampak sangatlah janggalnya dan sumbangnya dan peliknya perkara itu. Seperti kita membodoh-bodohkan diri kita. Mengapa kita lakukan 'perkara bodoh' begini? Dan kita mengulanginya dan terus mengulanginya sejak dulu hingga sekarang. Apa yang kita mahu daripada itu sebenarnya?

Saya kesian tengok perkara ini. Maka saya selalu elak daripada menghadiri majlis-majlis sedemikian. Kesiankan keintelektualan kita. Kesiankan kesanggupan kita untuk berbodoh-bodoh itu. Pelik 'kan?

Saya bukan anti orang politik. Jangan salah faham. Saya juga mara'ikan orang politik. Saya bagi satu contoh. YB Lee Kee Hiong, Adun Kuala Kubu. Saya dan PAKSI selalu buat program seni-budaya dengan dia. Dan dia tak bercakap benda yang dia tak tahu apabila berucap.

Dia bercakap benda seni-budaya yang dia buat, dan yang dia nak buat. Dan dia orang politik. Tapi dia pun faham Tekad Budaya.

1 comment:

  1. Pak2 prof datuk itu dan ini pun puja ahli2 politik yg cakap merapu. Bgmn tu?

    ReplyDelete