Saturday, February 11, 2017

Kronologi debat baiah: Rupanya yang melilit di kepala tu bukan serban tapi ular tikus!

Wakil Husam dedah kronologi debat baiah
11 Februari 2017 | ZIKRI ABDULLAH
 Nasaruddin Daud

Pengarah persiapan debat isu baiah antara penasihat Amanah Kelantan Datuk Husam Musa dan adun Meranti Datuk Nasaruddin Daud menyangkal dakwaan bahawa Datuk Husam cuba mengelak daripada berdebat.
Che Ibrahim Mohamed

Che Ibrahim Mohamed dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman facebooknya hari ini mendedahkan kronologi penuh perbincangan-perbincangan yang diadakan kedua-dua pihak sejak bulan November 2016 hingga Januari lalu.

"Husam dan Nasaruddin melalui wakil masing-masing telah empat kali mengadakan mesyuarat dan telah bersetuju melantik Sinar Harian sebagai penganjur dan menunggu pihak berkenaan menentukan tarikh dan lain-lain ketetapan.

"Saya pun terkejut mengapa pula tiba-tiba heboh dan nak dibuat ceramah kononnya Husam lari dari debat," katanya.

Kedua-dua pihak telah melantik wakil masing masing untuk tujuan tersebut iaitu Husam melantik Mohd Mazlan Ab Rahman dan Wan Azimin Lawyer, manakala Nassuruddin melantik Nik Bahrum dan Nazman Che Iberahim.

"Selepas mesyuarat pertama pada 14 Disember atas inisiatif wakil-wakil Husam, mesyuarat-mesyuarat seterusnya ialah pada 27/12/2016, 10/1/2017 dan 18/1/2017.

"Wakil kedua-kedua pihak hadir dalam semua mesyuarat tersebut, manakala Nazman hanya hadir pada mesyuarat pada 27/12/2016 dan 18/1/2017, mesyuarat pada 14/12/2016 dan 10/1/2017 Nazman tidak hadir.

"Kedua dua pihak telah bersetuju dalam mesyuarat-mesyuarat tersebut iaitu bersetuju debat diteruskan, kedua-dua pihak dikehendaki mendapat persetujuan parti masing masing.

"Husam telah mendapat persetujuan bertulis daripada Amanah melalui surat bertarikh 19/11/2016, manakala Nik Bahrum memaklumkan dlm mesyuarat pada 27/12/2016 bahawa Pas tidak ada halangan untuk membenarkan Nassuruddin berdebat dengan Husam, tetapi surat kebenaran bertulis tidak akan dikeluarkan," katanya.

Menurutnya, tajuk debat ialah SIDANG DUN KELANTAN: ISU BAI'AH manakala tempat ialah di dalam Stadium Sultan Muhammad ke IV, hari sabtu malam ahad dan diuruskan oleh pihak Nassuruddin.

"Tarikh akan ditetapkan kemudian dengan persetujuan kedua dua belah pihak dan debat diadakan selama 50 minit dalam empat pusingan.

"Penganjur ialah Sinar Harian dan diurus oleh pihak Husam manakala moderator akan ditetapkan oleh penganjur dengan persetujuan kedua dua pihak dengan PA System diurus oleh pihak Nassuruddin," katanya.

Menurutnya dalam mesyuarat kali ke 4 pada 18/1/2107, wakil Nassuruddin memaklumkan debat akan diadakan pada 28/1/2017 dan pihak stadium telah bersetuju dengan tarikh tersebut.

"Pihak Husam memaklumkan penganjur memerlukan masa 30 hari daripada tarikh yang ditetapkan bagi membolehkan mereka membuat persiapan, lalu mencadangkan tarikh yang sesuai ialah 25/2/2017 kerana tarikh tarikh lain (hari sabtu malam ahad) sudah tidak sesuai, iaitu 11/2/2017 Nassuruddin ke luar negara manakala 18/2/2017 Himpunan RUU 355 di Kuala Lumpur.

"Akhirnya mesyuarat ditangguhkan tanpa menetapkan tarikh debat dan tarikh mesyuarat yang berikutnya," katanya lagi.

Sebagai pengarah penyelenggara debat, Che Ibrahim berkata, beliau melihat pihak Nasaruddin sebenarnya tidak serius dalam menyelenggara debat dan cuba menggagalkannya dan taktik menuduh Husam yang cuba lari adalah satu fitnah yang mereka mainkan.

"Kita serius untuk berdebat sebab itu kita atur persiapan dalam segala segi supaya ia menjadi kenyataan dan saya bersedia mendedahkan banyak lagi minit-minit perbincangan jika mereka terus jadikan perkara ini permainan politik murahan," katanya.

* Apa hal yang PAS takut sangat, tak yakin menang ke? Nak keluarkan kebenaran bertulis pun tak mahu?

1 comment:

  1. Soro derah la kakah ni
    Tapi hati kecik
    Nakut epeh
    Puak2 mu ni bini ramai panda la
    Tuh sore lagi wan semail melor
    Nikoh utk sedap semeta pah tu bilo puah gak cerai
    Nyanyo ko wanita kemboja tu dh la mualaf nyo cerai boleh mujur la nikoh lain nge doktor doh
    Ustaz Seks puok2 mu ni...

    ReplyDelete