Tuesday, March 20, 2018

Calling for equal justice: Wang tak boleh beli undang-undang

‘Kita perlu ingatkan yang kaya, wang tak boleh beli undang-undang’
TMI · Diterbitkan pada 20 Mar 2018 7:10AM
Petisyen dalam talian mendesak kes itu dinilai semula dipenuhi dengan ulasan rakyat yang marah dengan keputusan kes yang dianggap tidak adil itu. – Gambar change.org, 20 Mac, 2018

SETAKAT jam 7 pagi tadi, lebih 56,000 orang sudah menandatangani petisyen dalam talian mendesak hukuman lebih keras dikenakan ke atas seorang wanita bergelar "Datin" yang mencederakan pembantu rumahnya warga Indonesia.

Antara penandatangan petisyen itu, Siti Norhidayah menulis:

“Saya tandatangani kerana kita perlu ingatkan mereka yang kaya, wang tak boleh beli undang-undang.”

Petisyen itu yang dimulakan Sabtu lalu dengan sasaran 75,000 tandatangan, antara lain menyebut “jenayah dilakukan Rozita Mohd Ali terhadap orang gajinya adalah hina, tidak berperikemanusiaan dan jelas sekali layak dikenakan hukuman lebih berat berbanding hanya bon berkelakuan baik".

Petisyen itu juga menegaskan hukuman ringan ke atas jenayah berat itu memberikan mesej salah tentang keadilan, institusi kehakiman serta menidakkan hak asasi di negara ini.

Rozita, 44, yang didakwa kerana menyebabkan kecederaan parah terhadap Suyanti Sutrinso,19, menimbulkan kemarahan seluruh negara apabila hanya dikenakan hukuman bon berkelakuan baik selama lima tahun dan ikat jamin RM20,000. Peguamnya berhujah yang Rozita “telah insaf atas perbuatannya serta mengalami tekanan yang melampau”.

Tinjauan The Malaysian Insight mendapati petisyen dalam talian yang ditujukan kepada Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman dipenuhi dengan komentar kemarahan rakyat yang mahukan kes itu dinilai semula.

Seorang penandatangan petisyen, Lia Dewiyanti menulis: “Tegakkan keadilan untuk tenaga kerja wanita Indonesia.”

Jed Ungku pula mengatakan sebab beliau menandatangani petisyen itu adalah “kerana keadilan dan perlunya kita beri suara kepada mereka yang tidak berdaya.”

Ramai juga yang sependapat bahawa hukuman diterima Rozita tidak berpadanan dengan jenayah dilakukannya.

“Hukuman tak setimpal dengan jenayah yang dilakukan,” tulis Normaslisha Ismail.

Dan Siva Kumar Krishan mahukan “keadilan untuk semua”.

Jabatan Peguam Negara sudah memfailkan semakan hukuman bon berkelakuan baik dan kes dijangka didengar semula esok. – 20 Mac, 2018.

No comments:

Post a Comment