Thursday, March 1, 2018

Rampas kapal layar: DoJ atau siapa yang melampau ni? - video polis Indonesia kejar kapal EquanimityJho Low

DoJ sudah melampau rampas kapal layar, kata Jho Low
TMI · Diterbitkan pada 28 Feb 2018 9:54PM
Ahli perniagaan Jho Low berkata tindakan DoJ bermotifkan politik dan gagal membuktikan sebarang ketidakpatuhan.– Gambar Youtube, 28 Februari, 2018

LOW Taek Jho hari ini mendakwa tindakan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ) keterlaluan, selepas merampas kapal layar mewah yang didakwa dibeli oleh pembiaya itu disita oleh pihak berkuasa Indonesia di perairan negara itu. 

Jurucakap ahli perniagaan dalam pelarian dan juga orang kepercayaan Perdana Menteri Najib Razak berkata, walaupun masih terdapat prosedur pelucuthakan aset, DOJ meneruskan tuduhan palsu yang "sangat mendalam dan bermotif politik".  

"Jabatan Keadilan AS telah meneruskan prosiding pelucuthakan aset dalam kes ini dan masih belum mengambil sebarang langkah untuk membuktikan bahawa sebarang ketidakpatuhan telah berlaku," kata jurucakap itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

"Oleh itu ia adalah mengecewakan dan bukannya mencerminkan tuduhan mendalam dan bermotif politik, DoJ meneruskan tindakan berlebihan di perigkat global - semua berdasarkan dakwaan salah laku yang tidak disokong sepenuhnya."

Kenyataan itu berikutan laporan bahawa pihak berkuasa Indonesia hari ini merampas kapal layar bernilai RM1 bilion yang didakwa DoJ telah dibeli oleh Low dengan wang yang dicuri dari 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Low yang juga ddikenali sebagai Jho Low, dituduh oleh DoJ sebagai dalang satu skim untuk mencuri berbilion dolar daripada syarikat pelaburan negara itu. 

Kapal layar berkenaan yang berlabuh di perairan berhampiran pulau Bali, boleh memuatkan 26 tetamu dan 33 anak kapal. Ia turut memiliki pad pendaratan helikopter. 

DoJ telah melancarkan siasatan jenayah ke atas dana yang didakwa dicuri dari 1MDB dan menangguhkan saman sivil yang difailkan pada dua tahun terakhir untuk melucutkan lebih dari AS$1 bilion (RM4.3 bilion) dalam bentuk hartanah dan aset lain.

Dalam kes sivil, jabatan berkenaan mendakwa antara tahun 2009 dan 2015, lebih daripada AS$4.5 bilion kepunyaan 1MDB digubah oleh pegawai peringkat tinggi pelabur negeri dan sekutu mereka.

Pada bulan Jun, DoJ memfailkan saman lain untuk merampas aset AS $ 540 juta, termasuk Equanimity dan hak untuk filem Dumb and Dumber, yang dihasilkan oleh Red Granite, sebuah syarikat produksi yang dimiliki oleh anak tiri Najib, Riza Aziz. – 28 Februari, 2018.

No comments:

Post a Comment