Friday, November 10, 2017

RM9.5 juta kepada Shafee: Agak apa sudahnya dengan isu ini?

Shafee tak pernah nafi terima RM9.5 juta, kata peguam PKR

  | November 10, 2017
Ia selepas Mahkamah Tinggi menolak saman Anwar Ibrahim membatalkan sabitan kes liwat ke atasnya berdasarkan laporan Sarawak Report.
PETALING JAYA: Dakwaan Tan Sri Shafee Abdullah yang beliau sudah menafikan pernah menerima RM9.5 juta daripada perdana menteri untuk peranannya dalam kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2015 adalah tidak benar, kata peguam mewakili ketua umum Pakatan Harapan itu.
Pada Selasa, Mahkamah Tinggi menolak permohonan Anwar membatalkan sabitan Mahkamah Persekutuan terhadapnya atas pertuduhan meliwat bekas pembantu pejabat PKR, Saiful Bukhari Azlan.
Shafee dilantik mengetuai pasukan pendakwaan ke atas Anwar, yang kini menjalani hukuman penjara 5 tahun.
Pada Mei lalu, portal Sarawak Report menerbitkan slip transaksi menunjukkan Shafee menerima 2 bayaran pada September 2013 dan Februari 2014 berjumlah RM9.5 juta menerusi akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Anwar berkata pendedahan itu adalah bukti beliau dinafikan pembicaraan yang adil bawah Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan.
Mahkamah Tinggi menganggap dakwaan pembayaran kepada Shafee sebagai “dakwaan kosong”.
Peguam Anwar, N Surendran dan Latheefa Koya bagaimanapun mempertikaikan kenyataan Shafee kepada media yang beliau sudah pun membuat penafian tentang laporan Sarawak Portal itu dalam afidavitnya.
Menurutnya, afidavit yang dikemukakan Shafee tidak mengandungi penafian sedemikian.
Mereka turut mempersoalkan dakwaan Shafee yang beliau tidak sempat mengulas laporan mengenai RM9.5 juta itu kerana perkara itu sudah dibawa Anwar ke mahkamah.
Menurutnya, Shafee mempunyai 9 hari sejak laporan itu tersebar pada 31 Mei.
“Anwar memfailkan samannya pada 9 Jun, 2017,” kata kenyataan peguam Anwar. “Komen Shafee yang tertunda hanya menimbulkan lebih banyak persoalan.”

No comments:

Post a Comment