Monday, November 20, 2017

Luahan hati: 'Aku bekas penjenayah, tetapi ........'

'Aku bekas penjenayah, tetapi aku juga manusia'
Syah Hairizal Kamalul Arifin, Astro Awani |  Diterbitkan pada November 19, 2017 07:38 MYT
Malik berharap akan ada sinar yang menyinari kehidupannya sekeluarga kerana dia berhasrat mahu membawa perubahan dalam hidup mereka. - Astro AWANI

KUALA LUMPUR: "Hidup di bandar besar ini bukan mudah, banyak rencahnya."

Demikian reaksi seorang lelaki berusia lewat 40-an yang hanya mahu dikenali sebagai Malik.

Malik yang mempunyai kenangan dan pengalaman hitam putih dalam hidupnya tidak pernah kenal erti patah semangat.

Memulakan cerita, Malik yang telah mendirikan rumah tangga bersama pilihan hatinya bernama Rina pada tahun 2009 dikurniakan dua cahaya mata yang cukup comel.

Seorang kanak-kanak perempuan berusia 6 tahun dan seorang bayi lelaki berusia 20 bulan.

Menurut Malik pada tahun pertama perkahwinannya, mereka tidak menghadapi masalah untuk menyewa rumah dan bekerja selain hidup seperti pasangan suami isteri yang lain.

Namun semuanya berubah pada 2010 apabila pasangan keluarga itu hidup merempat dan boleh digelar sebagai komuniti gelandangan.

"Menjadi gelandangan bukan pilihan saya, bang," katanya ketika ditanya penulis kenapa memilih untuk hidup sedemikian.

Bermula hidup sebagai gelandangan

Malik yang mula menaruh kepercayaan kepada penulis dilihat lancar menyusun kata-kata menceritakan bagaimana bermula hidupnya sebagai gelandangan.

Ia bermula apabila majikan tempatnya mencari rezeki pada 2009 memberhentikannya selepas mendapat tahu bahawa dia bekas penjenayah.

Sambil menyesali perbuatan silam, Malik memberitahu dia pernah bersekolah di Sekolah Henry Gurney di Melaka kerana melakukan kesalahan jenayah ketika berusia 18 tahun.

Jelas lelaki itu lagi, dia melakukan kesalahan pecah rumah secara berkumpulan dengan bersenjatakan parang.

"Tiada sebarang kecederaan mahupun kematian akibat perbuatan jenayah itu tetapi telah dijatuhkan hukuman penjara lapan tahun atas kesalahan merompak bersenjata.

"Saya sudah bayar semua kesalahan itu dengan meringkuk lapan tahun dalam penjara," katanya yang tunduk malu.

Jiwa besar Malik

Ketika cuba menyelami sanubari lelaki berjiwa besar ini, penulis dapat melihat kesungguhan Malik yang bekerja sebagai pengangkat barang di Jalan Chow Kit mahu merubah hidup keluarganya.

Namun, di sebalik usaha dan kesungguhan itu, timbul perasaan kesal di hati kecil Malik apabila masyarakat memandang serong apabila mengetahui mengenai latar belakangnya sebagai bekas penjenayah.

"Saya tidak buat jenayah lagi dan tidak akan melakukannya. Malah saya tidak mahu menyentuh lagi barang terlarang (dadah)," katanya bersungguh-sungguh.

Ujar Malik lagi, kerja penghantaran dan pemindahan barangan pejabat di Jalan Chow Kit itu dirasakan cukup 'sempurna' apabila menerima sekitar RM30 hingga RM45 sehari.

Katanya, wang 'gaji' itu digunakan Malik untuk menyara keluarga dengan membayar sewa RM25 dan selebihnya digunakan untuk membeli keperluan anak dan simpanan. 

"Adakalanya saya tidak dipanggil untuk bekerja kerana telah diisi oleh para gelandangan lain dan saya terpaksa akur.

"Sebab itu saya, isteri dan anak-anak duduk di kaki lima dan mengharapkan bantuan makanan dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Tidak dinafikan kadang kala kami sekeluarga terpaksa tidur di kaki lima Jalan Chow Kit ini kerana gagal membayar sewa bilik," katanya.

Mengharap sinar baharu

"Ini merupakan 'penderitaan' saya sejak tujuh tahun lalu. Malah isteri juga tidak dapat bekerja membantu menambah pendapatan kerana menjaga anak yang masih kecil," katanya sambil mengesat air mata memberitahu isterinya juga adalah mualaf.

Katanya, pernah terdetik di sanubarinya apakah kesilapan yang dilakukan hingga diuji Tuhan sehingga begini.

Malik juga terpaksa menolak mentah-mentah tawaran pekerjaan yang diterimanya kerana bimbang majikan akan memberhentikannya sebalik mengetahui dia bekas penjenayah.

"Saya pernah berniat untuk ke Pusat Transit Gelandangan (PTG) tetapi apabila berfikir panjang, saya merasakan mereka tidak akan menerima saya sekeluarga.

"Berdasarkan rakan-rakan yang pernah masuk PTG, rata-rata mereka kembali ke jalanan. Itu yang saya bimbang," katanya.

Selain itu, apa yang merisaukan Malik adalah tentang masa depan anak perempuan mereka yang sepatutnya didaftarkan memasuki sesi persekolahan 2018.

"Ini yang membuntukan saya. Saya tidak mahu dia (anak perempuan) tidak bersekolah dan akhirnya hidup merempat hingga besar. Saya mahu dia ada pelajaran.

"Saya berharap akan ada sinar yang menyinari kehidupan saya sekeluarga kerana saya mahu mengubah kehidupan keluarga," katanya penuh yakin.

Mengakhiri perbualan bersama penulis, Malik berkata dia mahu kehidupan yang lebih baik tetapi bimbang sama ada masyarakat terutama majikan-majikan boleh menerima dirinya yang merupakan bekas penjenayah.

2 comments:

  1. salam bro... mohon masuk bloglist....


    http://bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Sdr. Carlos,

    Saya dah pun tunaikan hasrat sdr.

    ReplyDelete