Friday, February 10, 2017

Penindasan Rohingya: Lambatnya respon PBB!

Guterres dikejutkan laporan penindasan Rohingya
9 FEBRUARI 2017
Adama Dieng.

NEW YORK - AMERIKA SYARIKAT. Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres dikejutkan dengan laporan mengenai penderaan seksual penduduk Islam Rohingya di Myanmar oleh pasukan keselamatan negara itu.

Badan dunia itu baru-baru ini mengeluarkan satu laporan yang mendakwa polis pengawal sempadan merogol Rohingya semasa operasi di barat negeri Rakhine, tahun lalu.

Penasihat Khas PBB mengenai Pencegahan Pembunuhan Beramai-ramai, Adama Dieng berkata, skala keganasan terhadap etnik minoriti itu adalah teruk dan tidak dapat diterima.

"Kekejaman ini perlu dihentikan sekarang, Kerajaan Myanmar bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan mereka.

"Jika seseorang itu dianiaya berdasarkan identiti mereka dan dibunuh, diseksa, dirogol serta dipindahkan secara paksa, ia adalah jenayah terhadap kemanusiaan," katanya. - Press TV - sumber

1 comment:

  1. Selamat Siang,
    saya sudah membaca blog anda, sangat mudah di pahami dan saya sangat tertarik untuk bekerja sama dengan anda, kami dari Forexmart menawarkan kerja sama affiliasi yang sangat menguntungkan untuk anda, jika anda berminat dan tertarik dengan penawaran ini bisa menghubungi email saya di hellokittykucing89@gmail.com dan saya akan memberikan informasi yang lebih lengkap mengenai penawaran kerjasama ini.
    Terima Kasih dan salam sukses untuk anda

    ReplyDelete