Thursday, September 22, 2016

Tindakan yang kurang matang

# dalam erti kata lain tidak cerdik dan tidak kena pada tempatnya!

GKCM sokong Bersih5: Selar tindakan Jamal, Ali Tinju
22 September 2016 | DALIA ISMAIL
Kamarulazman Habibur Rahman

Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) menyokong perhimpunan Bersih 5 kerana berpandangan apa yang dilakukan Bersih adalah selari dengan perjuangan gabungan itu, kata Presidennya Kamarulazman Habibur Rahman.

Beliau berkata, GKCM menyokong Bersih 5 kerana antara yang diperjuangkan adalah ke arah pembersihan rasuah dan salah guna kuasa.

"Kita akan bersama-sama dalam usaha dilakukan Bersih atau mana-mana NGO lain selagi ia menjurus ke arah pembersihan rasuah dan salah guna kuasa.

"Bersih pada hakikatnya selari dengan perjuangan GKCM dan kita juga sokong bagaimana penaung kami (Tun Dr Mahathir Mohamad) menyokong afidavit Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) berkaitan Akta MKN di mahkamah.

"Mana-mana pihak yang ingin lakukan kebaikan untuk masa depan negara GKCM akan sokong,"ujarnya kepada Malaysia Dateline.

Mengenai tindakan Datuk Jamal Md Yunos dan Mohd Ali Baharom (Ali Tinju) yang bertindak menentang Bersih 5 beliau berkata ia satu tindakan yang kurang tepat dan tidak menunjukkan kematangan oleh dua NGO pro kerajaan 
itu.

"Saya cuma melihat dua perkara sahaja apa yang cuba dilakukan mereka.

"Ia bukan bertujuan untuk menghalang huru-hara kononnya akan berlaku sekiranya Bersih5 diadakan, sedangkan merekalah yang menghuru-harakan 
keadaan.

"Mereka cuba menghalang perhimpunan aman Bersih5 mengenengahkan masalah yang dihadapi dalam negara...hanya untuk menutup kepincangan dilakukan 
pemimpin yang korup.

"Ini tindakan tidak tepat dan tidak matang," jelasnya.
(Dari kiri) Mohd Ali Baharom dan Datuk Jamal Md Yunos

Justeru katanya, mana-mana pihak perlu mengamalkan kebebasan bersuara dalam amalan negara berdemokrasi.

"Termasuklah lokasi di mana perlu berhimpun. Kita mengamalkan kebebasan bersuara sebaliknya diarah buat itu dan ini nak menyuarakan bantahan mesti di tempat tertentu.

"Itu tidak menunjukkan kebebasan selagi penganjur dan penyokong boleh menjaga keamanan semasa berhimpun,sepatutnya mana-mana lokasi harus dibenarkan,"ujarnya.

Kamarulazman juga selaku Setiausaha Agung penaja Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) turut menjelaskan, Bersatu masih belum lagi menetapkan pendirian bersama terhadap perhimpunan Bersih5.

"Kita sebenarnya dalam Bersatu belum pernah bincang mengenai usaha dilakukan Bersih 2.0 dan perhimpunan yang akan diadakan dalam Bersih5 secara detail," ujarnya tanpa mahu mengulas lanjut.

Pada 14 September lalu Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah mengumumkan Bersih 2.0 akan melancarkan Konvoi Bersih di seluruh negara bermula 1 Oktober dengan kemuncaknya pada perhimpunan Bersih 5 pada 19 November depan.

Perhimpunan kali ini menuntut lima perkara dilaksanakan, antaranya mengadakan pilihan raya yang bersih, kerajaan yang bersih, mengukuhkan demokrasi berparlimen, hak membantah, dan memperkasa Sabah dan Sarawak.

Bagaimanapun penganjurannya di tentang oleh dua NGO pro kerajaan yang diketuai Pengerusi Gabungan NGO Malaysia Datuk Jamal Md Yunos dan Mohd Ali Baharom Presiden Pertubuhan Pembela Nasib Melayu Malaysia (Gerakan Merah) untuk menghalang Bersih5 diadakan.

Jamal membuat laporan polis dan Ali Tinju pula mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan dan mahu melakukan senaman punggung di hadpaan rumah Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah.

No comments:

Post a Comment