Wednesday, November 22, 2017

MP 'parti suci' sengaja berkecuali?

Hanipa: Mungkinkah MP 'parti suci' sengaja berkecuali?
mk      21 Nov 2017, 8:13 pm
Anggota Parlimen (PKR-Bukit Katil) Shamsul Iskandar didakwa telah bertemu dengan anggota parlimen PAS malam tadi sebelum pengundian untuk menolak Bajet 2018 Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi peringkat jawatankuasa.

Anggota Parlimen (AMANAH-Sepang) Hanipa Maidin berkata pertemuan tersebut bagi mendapatkan jaminan mereka mengundi bersama anggota Parlimen Pakatan Harapan(HARAPAN) untuk menolak bajet tersebut.

“Anggota Parlimen Bukit Katil (PKR) sebenarnya yang paling kecewa semalam. Beliau beritahu kami (AMANAH) yang beliau telah berjumpa MP parti suci (PAS) sebelum undi dan dapatkan jaminan mereka untuk mengundi bersama HARAPAN.

“Tiba-tiba undi MP 'parti suci' tak solid (kukuh). Masih ada dua MP yang berkecuali,” kongsi Hanipa di Facebooknya hari ini.

Kenyataan Hanipa itu mengulas tindakan dua anggota parlimen PAS iaitu Idris Ahmad (PAS-Bukit Gantang) dan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) berkecuali daripada mengundi malam tadi.

Berkecuali, BN menang tipis

Hanipa turut mempersoalkan tindakan kedua-dua anggota parlimen berkenaan yang memilih untuk berkecuali sehingga memberi kemenangan tipis kepada BN.

“Jadi saya pun tak faham kenapa dua MP tersebut ambil sikap berkecuali semalam.

“Mungkin kah mereka berdua sengaja berkecuali dan rela dihentam teruk bagi menghantar satu mesej kepada parti suci khususnya kepada (MP) Marang (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) yang apa parti suci buat tak diterima oleh rakyat. Maaf, saya hanya berimaginasi,” katanya.

Malaysiakini telah menghubungi Shamsul berhubung perkara itu dan sedang menunggu maklum balas darinya.

Malam tadi Dewan Rakyat telah meluluskan Bajet 2018 KPDNKK bagi peringkat jawatankuasa dengan majoriti hanya satu undi.
Bajet peringkat jawatankuasa diluluskan dengan 52 anggota parlimen mengundi untuk menyokong manakala 51 yang lain membantah manakala Idris dan Zailah daripada PAS berkecuali daripada mengundi.

Idris hari ini berkata ahli parlimen PAS yang mengundi menolak Bajet 2018 dalam usul pengundian blok (belah bahagian) malam semalam, mungkin tidak menerima arahan mengenai cara mengundi serta mungkin terkejut.

Naib Presiden PAS itu bagaimana pun enggan menjawab apabila ditanya sama ada arahan yang dimaksudkannya adalah supaya ahli parlimen PAS mengambil pendirian berkecuali dengan tidak mengundi.

Enam ahli parlimen PAS yang lain mengundi menentang belanjawan itu, iaitu Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena), Ahmad Marzuk Shaary (Bachok), Wan Hassan Mohd Ramli (Dungun), Nik Mazian Nik Mohamad (Pasir Puteh), Izani Husin (Pengkalan Chepa) dan Ahmad Baihaki Atiqullah (Kubang Kerian).

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan pemimpin tertinggi lain, Datuk Takiyuddin Hassan, Nasrudin Hassan, Nik Abduh Nik Aziz, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali dan Che Rosli Che Mat tidak hadir.

1 comment:

  1. mungkin mereka ada banyak duit jadi tak kisah barang naik atau tidak.
    asalkan mereka sekeluarga dan/atau kuncu mereka hidup senang.
    depan pengundi depa hebat tunjuk baik belakang pengundi depa kalpat.

    ReplyDelete