Monday, March 7, 2016

Menyelamatkan Malaysia: Satu soalan dari PSM

Menyelamatkan Malaysia atau menyimpan pemerintahan Umno-BN? - PSM

Sejak sidang media semalam dengan Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan gabungan itu besar untuk menggulingkan Datuk Seri Najib Razak, kedua-dua Pakatan Harapan dan pemimpin masyarakat sivil telah mengelak kecaman dan kritikan daripada rakyat.

PSM terkejut dan terkejut berapa cepat pembangkang dan masyarakat sivil bersetuju untuk pengisytiharan grand Dr Mahathir.

Walaupun pemimpin-pemimpin masing-masing dipanggil pada kapasiti peribadi, tetapi ia akan menjadi tidak munasabah untuk menarik garis antara pendapat peribadi dan organisasi / parti politik yang mereka wakili dalam kes ini.

Adakah mereka pernah berunding dengan ahli-ahli mereka mengenai keputusan mereka? Adakah mereka menegaskan bahawa perisytiharan itu perlu dipinda dengan input mereka sebelum mereka menandatangani ia?

sidang media bersejarah hanya membuktikan betapa lemahnya kekuatannya dan idea pembangkang dan masyarakat sivil sebenarnya.

Tidak dapat menyelesaikan pertengkaran di kalangan mereka sendiri dan pada dasarnya ketandusan idea untuk menjatuhkan Najib, mereka telah memutuskan untuk bersekutu dengan mana-mana bekas diktator yang membuat panggilan yang sama.

Ini adalah tanda-tanda yang mensasarkan individu dan tidak memahami ekonomi politik negara ini telah dibentuk menjadi oleh Umno-BN.

Mana-mana pelan jangka pendek untuk mengeluarkan hanya pemimpin kanser tetapi mengekalkan pemerintahan parti dominan yang sama jampi bencana bagi politik Malaysia di masa hadapan. Rakyat akan terus menderita di bawah orang anti sama dasar ekonomi neo-liberal.

Cukai ke atas rakyat akan berterusan, lebih subsidi ke atas barangan yang diperlukan akan ditarik balik, jurang pendapatan akan terus melebar, gaji minimum akan kekal tidak realistik, dasar buruh murah akan terus dan lain-lain

pentadbiran Najib adalah kesinambungan autoritarian, warisan neo-liberal Dr Mahathir. Kedua-dua pemimpin dan seluruh pek dalam Umno-BN berkongsi prinsip-prinsip ekonomi yang sama yang akan terus memiskinkan rakyat.

Oleh itu apa yang Pakatan Rakyat dan masyarakat sivil mengharapkan? keuntungan jangka pendek, jangka panjang kesengsaraan!

Atas dasar apa akan Pakatan kempen Harapan untuk mereka sebagai pro-rakyat pakatan politik alternatif, apabila mereka baru sahaja menandatangani akuan yang secara tidak langsung mengesahkan pemerintahan Umno-BN dengan kononnya beberapa perubahan struktur?

Walaupun pada kedudukan yang amat yakin, adakah Pakatan Harapan dan masyarakat awam benar-benar percaya bahawa;

1. Dr Mahathir dan gabungan yang sanggup akan dibenarkan untuk melakukan perubahan struktur yang ketara dalam SPRM, PDRM, SPR dan badan kehakiman manakala Umno-BN masih berkuasa?

2. Adakah mereka mengharapkan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan selebihnya siap sedia secara senyap-senyap kerana ini pembaharuan yang dikenali sebagai dibuat, walaupun mereka sedar bahawa masa depan politik mereka akan terjejas?

3. Selepas perisytiharan itu apa yang akan datang? Bagaimana ia akan dilaksanakan? Apa kuasa eksekutif tidak gabungan yang sanggup ada?

4. Siapa yang memanggil tembakan dalam gabungan ini? Adakah ia satu pakatan demokrasi atau adakah ia dikuasai oleh Mahathirisme?

PSM bertujuan untuk mengingatkan Pakatan Harapan dan masyarakat awam bahawa terdapat banyak deklarasi sebelum ini, tetapi tidak benar-benar membuat perubahan yang ketara.

Kejatuhan Marcos dan Suharto tidak dicapai dengan pengisytiharan elit politik semata-mata.

PSM percaya bahawa perubahan sebenar hanya boleh berlaku apabila sistem politik digantikan dengan satu lagi sistem jelas alternatif,

Kami percaya bahawa warisan Umno-BN perlu berakhir dengan segera untuk badan kehakiman keseluruhan, eksekutif, perundangan yang akan pulih tidak diperbaharui.

Oleh itu, kita tidak sepatutnya mengelirukan rakyat dengan mengisytiharkan inisiatif seperti benar-benar akan membawa perubahan kepada kehidupan mereka. Hanya pergerakan alternatif politik yang crushes neo-liberalisme dan membina rakyat benar-benar pro ekonomi akan dapat mengekalkan umat manusia dan alam sekitar. - 5 Mac 2016.

No comments:

Post a Comment