Thursday, October 26, 2017

RM 1.61 juta bayaran kepada Joshua Trevino menulis artikel burukkan Anwar. Duit sape ni?

RM1.6 juta tulis artikel burukkan Anwar?
ARIF ATAN October 24, 2017 9:39 am
Seorang pemimpin AMANAH mengemukakan soalan kepada Perdana Menteri berhubung bayaran sebenar kepada bekas penulis ucapan George W Bush, Joshua Trevino untuk menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin berkata, soalan pada sidang Dewan Rakyat kali ini penting memandangkan sebanyak AS$389,724.70 (RM 1.61 juta) didakwa terlibat bagi tujuan tersebut.

Menurutnya, apa yang beliau tahu berkenaan latar belakang Trevino hanya melalui beberapa artikel yang dibaca dari penerbitan luar negara seperti artikel oleh Rosie Gray dan beberapa yang lain.

“Dilaporkan beliau adalah mantan ‘speech writer’ dalam pentadbiran mantan Presiden Amerika, George W.Bush, mantan konsultan dan pegawai Tentera AS. Dia juga dikatakan terlibat dengan Yayasan Polisi Awam Texas,” ujarnya.

Sehubungan itu, Hanipa memberitahu, tindakannya sebagai Ahli Parlimen mahu mendapatkan pengesahan maklumat berkaitan pembayaran sejumlah RM1.6 juta itu adalah munasabah.

Sebelum ini, Ketua Pemuda PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad yang pada 2013 merupakan Pengarah Komunikasi parti itu mendesak Najib menjelaskan sama ada kerajaan mengetahui Joshua adalah penyokong kuat rejim Israel.

Menurutnya, kerajaan Malaysia pernah didapati membayar RM94 juta kepada FBC Media antara 2007 hingga 2010 selain daripada bayaran AS$70,000 kepada Apco Worldwide oleh FBC untuk melobi kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak Najib.

Empat tahun lalu, Trevino mengaku menerima AS$389,724.70 daripada kerajaan Malaysia untuk mengendalikan blog MalaysiaMatter.com dan MalaysiaWatcher.com.

Pengakuan itu didapati menerusi pemfailan pendapatan beliau dengan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment