Wednesday, October 25, 2017

Fenomena silang di Kedah?

Penyokong Pas pilih Bersatu, ahli Umno masuk AMANAH
ARIF ATAN October 24, 2017 2:09 pm
Asmirul Anuar Aris (bersongkok) pada Konvensyen Nasional AMANAH di Alor Setar.

Sudah menjadi trend di Kedah menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang semakin hampir ini apabila wujud aliran penyertaan ahli dan penyokong Pas ke dalam parti Bersatu.

Ketua Pemuda AMANAH Kedah, Asmirul Anuar Aris memberitahu tindakan mereka itu ekoran bagi mengelak tekanan dahsyat jika menyatakan sokongan secara terbuka kepada AMANAH.

Katanya, walaupun penyokong Pas sudah mula mendekati AMANAH akhir-akhir ini tetapi bukan sedikit ahli Pas yang terus memilih Bersatu.

“Mereka takut dilabel pengkhianat yang nampaknya panggilan itu sudah menjadi senjata orang yang ekstrem dalam Pas untuk menjauhkan sokongan kepada AMANAH.

“Pada masa sama, ramai ahli Umno pula selesa memilih AMANAH. Bagi saya apabila ahli Umno masuk AMANAH dan ahli Pas pula masuk dalam Bersatu, ini satu strategi silang politik menjelang pilihan raya yang baik,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Malaysia Dateline kelmarin selepas Konvensyen Nasional AMANAH 2017 di Hotel Royale Signature, Alor Setar ditangguhkan.

Mengulas lanjut, Asmirul yang juga Ketua Pemuda Pakatan Harapan Kedah berkata, tekanan untuk ahli dan penyokong Pas memilih Bersatu tidak sehebat jika mereka menyertai AMANAH.

“Saya sentiasa berlapang dada dengan perkembangan positif ini. Bersatu dan AMANAH adalah rakan dalam Pakatan Harapan. Saya sudah merata-rata ke akar umbi dan mendapati ramai ahli Pas sudah menyertai Bersatu.

“Alhamdulillah, masa sama kita pula dengan mudahnya dapat tarik keyakinan ahli Umno yang nampaknya selesa dengan pendekatan ukhwah dan mesra diamalkan AMANAH,” ujarnya.

Antara kawasan yang menyaksikan peralihan sokongan daripada Pas kepada Bersatu dan AMANAH, jelasnya, seperti dapat dilihat berlaku di Kuala Kedah, Baling dan Padang Terap.

“Bahkan di Padang Terap, awalnya orang Pas mendabik dada mengangggap AMANAH tidak boleh masuk tempat mereka. Alhamdulillah, akhir-akhir ini rakyat mula sedar. Ramai ahli Pas sudah berminat dengan AMANAH,” akuinya.

Mengulas kehadiran dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kedah pada hari perasmian Konvensyen Nasional AMANAH, 21 Oktober lalu, beliau berkata, sokongan Datuk Amiruddin Hamzah (Anak Bukit) dan Mohd Nasir Mustafa (Kubang Rotan) menyumbang kesan positif kepada AMANAH.

“Mereka berdua dari Kuala Kedah. Kehadiran mereka itu sebenarnya memberi implikasi kepada ahli-ahli Pas.

“Datuk Amiruddin sendiri pernah jemput saya untuk agihkan sumbangan kepada rakyat di Anak Bukit walaupun tidak secara rasmi mengumumkan penyertaannya dalam AMANAH.

“Di Anak Bukit juga, jangan terkejut apabila jentera pilihan raya Pas yang banyak membantu Datuk Amiruddin sebelum ini boleh pula buka pejabat AMANAH.

“Siap elok sebelah-menyebelah dengan pejabat PKR. Mereka boleh bekerjasama. Alhamdulillah. Ini satu perkembangan yang amat baik bagi Pakatan Harapan di Kedah khususnya,” tambah Asmirul lagi.
Ribuan hadirin memenuhi Dataran Wisma Harapan Baru Kedah dalam program Rapat Umum Selamatkan Malaysia Jumaat lalu.

2 comments:

  1. In one survey, it had been shown that almost 160 million American consumers watch video footage clips from popular
    websites. One of the biggest changes could
    be the number of people who're trying to sell their goods online.
    Thus, it can be employed by companies to share with customers regarding goods
    and services.

    ReplyDelete
  2. Ini satu tanda yg memberangsangkan bg PH. Putrajaya cuma boleh dimenangi dgn sokongan melayu luar bandar. BN tak ada peluang langsung utk menang di bandar. Org melayu miskin bandar dah mula bersuara ttg kos sara hidup yg makin hari makin naik. Mrk nak najib dan BN disingkirkan. PH pun perlu beri lebih tumpuan kpd isu kos sara hidup bila berkempen di luar bandar. 1mdb tak ada kesan yg sama spt perut yg tak cukup makan. Ayuh PH gempur kawasan2 luar bandar dan rasailah kesusahan yg dihadapi rakyat bila harga barang naik dan terus naik

    ReplyDelete