Wednesday, October 18, 2017

Mereka nak apa lagi?

APA LAGI MEREKA MAHU?
( berkait kebencian BN/Najib terhadap DSSA)

SEORANG Shafie tidaklah serapat mana dengan saya tetapi hanya dikenal akrap tahun2 80an kesan sama berkerja di satu bangunan dan selalu sembang minum sama di kantin urusetia.

Meski 27 tahun kami tidak bicara dan tidak ketemu kala DSSA  duduki kabinet dan jadi orang kuat UMNO, saya hanya ngintip dari jauh dan doakan seorang sobat ini berjaya selalu.

Memang saya banyak memerhatikan corak kepimpinannya dan sejauh itu tidak pernah saya sentuh kepimpinannya sebab saya tahu sedikit sebanyak apa yang tersimpan di benaknya kala kami akrap dulu.

DSSA seorang yang lemah lembut dan bicaranya berhemah kekadang sukar ditangkap dan hingga sekarang selalu ia katakan " kita ini sebaiknya bersikap DEFENSIVE, jangan sekali menyerang" katanya dan saya kekadang berfikir bahawa caranya itu memang cara ajaran Islam yang Nabi sebarkan.

Bermula kempen di Kota Belud ketika Tun Mustapha melawan Jap Omar, DSSAlah orang yang paling diharapkan oleh Tun Mustapha ketika itu dan jelas dialah yang berkempen rumah ke rumah, siang malam berkampung di Kota Belud hingga ketika itu Tun Mustapha menang tipis kesan orang KB keberatan menerima UMNO dari Malaya.

Memang UMNO hadir di Sabah, sebenarnya DSSAlah orang paling banyak merancang/mengatur strategi sebab dialah yang banyak menasihati Tun Sakaran dan diharapkan oleh Tun Mustapha, meski sebenarnya dia yang di belakang tabir tak begitu setuju USNO dibubarkan.

Kesan ketika itu ia menghomati Tun Mustapha dan Tun Sakaran, makanya DSSA akur meski sedikit kecewa dan dia jugalah yang pertama menduduki kerusi ketua Pemuda UMNO Sabah.

Kenyataan Yahya Husin yang Railey Jeffrey pemuda UMNO pertama adalah SALAH sebab Railey Jeffrey hanya penaja dan yang pertama orang yang dipilih setelah AGM dilaksanakan ialah DSSA sendiri.

Sesudah itu DSSA lebih banyak bertugas di pusat dan hingga menduduki kerusi nombor tiga dalam UMNO dan kesan kepercayaan kepimpinan/rakyat maka, DSSA pernah dipertanggungjawabkan menduduki kerusi ketua perhubungan UMNO/BN Kedah hingga berjaya merampas semula kerajaan Kedah ketika itu. Itu satu kejayaan kesan kepimpinan DSSA.

Lalu apa lagi yang mereka mahukan?

Kejayaan demi kejayaan telah DSSA lakukan hingga UMNO/BN terus berkuasa dan DSSA sendiri mendapat anugerah Penilaian Prestasi Menteri tahun 2009 dan 2012 sebagai terbaik dan "score" diperolehi 106% dan kenyataan yang PM Najib sendiri tandatangan merupakan bukti DSSA seorang menteri yang cukup berkerja keras untuk kebaikan rakyat di seluruh Malaysia.

Lalu, apa lagi yang mereka mahukan sebenarnya?

Rupanya kebaikan2 yang dicurahkan oleh seorang DSSA dibalas dengan tuba seperti "melepaskan anjing tersepit" kesan gara2 hanya menegur yang terkait dengan 1MDB dan ketika itu kabinet memutuskan memecat TS Muhyuddin dan Mukriz, lalu nama DSSA disentuh sendiri oleh Musa Aman dengan alasan seorang DSSA sepentas/sekongkol dengan pembangkang dan akhirnya berlakukan pemecatan seorang DSSA di kabinet yang diketuai oleh Najib.

Sesudah itu keahlian seorang DSSA juga digantung dan kesan mulut disumbat, kaki dan tangan diikat, maka seorang DSSA rela meninggalkan parti UMNO dan umum keluar UMNO meski terasakan pahit sangat ketika itu.

Sebenarnya beradanya DSSA dalam UMNO, ada yang di Sabah tidak senang hati dan itu sebab diusaha agar DSSA dikeluarkan segera untuk tidak menjadi pesaing duduki kerusi ketua Menteri dan permainan ini cukup hebat dilakukan oleh seorang yang memang rakus dan tamak melahap khazanah Sabah milik rakyat Sabah.

Itulah sedikit sejarahnya dan lalu apa saja yang mereka mahu lagi sesudah itu?

Jelasnya/kelihatannya mereka tidak berhenti di situ dan gerakan2 terus berkembang dan meliar dan ketika WARISAN ditubuh mereka merasa tertekan.

Kewujudan WARISAN merupakan tentangan hebat dan jelas rakyat Sabah bangkit dan ini merunsingkan kepimpinan UMNO/BN.

Seperti biasa mereka lakukan bermacam cara untuk melumpuhkan dan antaranya DSSA dikatakan terlibat salahguna kuasa melesapkan dana berbilion ketika jawat jawatan menteri di KKLW. Kenapa sekarang dan kenapa tidak dulu lagi?

Apakah bila menteri dalam UMNO meski berbuat salah tidak diusik dan sesudah meninggalkan UMNO bakal dicari kesalahannya dan dituduh macam2 meski belum diheret ke mahkamah dan diputuskan bersalah?

DSSA seorang menteri dan tidak berkuasa luluskan apa-apa projek secara award/yang berkuasa hanya menteri kewangan iaitu Musa dan Najib.

sementara projek tender diluluskan oleh pengerusi tender biasanya Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan atau Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan Sabah dan mana-mana menteri lain tidak terlibat langsung.

DSSA sebagai menteri hanya berkuasa mencadang atau kasih rekomendasi dan itu terserah pihak yang ada kuasa untuk meluluskan atau menolaknya berdasarkan syarat2 yang ditetapkan.

Kenyataan Timbalan perdana Menteri yang menjelaskan penyelewengan itu sudah lama jelas itu satu tuduhan jahat, sedang kasus masih dalam siasatan dan itu seharusnya tidak diucapkan oleh seorang timbalan perdana menteri.

Bagaimana seorang Timbalan perdana Menteri boleh memberikan hukuman sedang kes belum lagi disiasat dan belum mahkamah putuskan, kata DSSA dan kerana itu DSSA mahukan SPRM siasat secara adil tanpa berat sebelah.

" Saya akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada SPRM tetapi SPRM juga harus telus siasat kes Musa Aman dengan dana pembalakan yang kedapatan di Hong Kong terkait Micheal Chia dan simpanan di Switzerland seperti dikatakan oleh penulis"  Kata DSSA lagi dan  ia sentuh juga pembalakan di Sabah yang terang2kan merugikan kerajaan Sabah sebalik menguntungkan orang tertentu.

DSSA juga menyentuh kenyataan Ramle Marhaban yang menguar2kan konon DSSA sengaja bergaduh dengan SPRM dan kenyataan itu tidak benar sebab DSSA hanya membangkitkan agar SPRM bersikap adil dan menyiasat semua perbuatan pemimpin UMNO termasuk 1MDB dan kes Musa Aman yang diketahui ramai.

Kenyataan2 yang memperkatakan DSSA punya syarikat dan punya dana berjuta itu jelas auta dan fitnah, malah sykt namanya SINGKONG yag dikaitkan SPRM sama sekali DSSA tak kenal dan laporan ramai orang sykt itu telah membeli projek2 yang didapatkan oleh pemimpin2 UMNO di Sabah.

" duit yang ada milik syarikat/kontraktor berkenaan dan bukan milik saya dan saya tiada kaitan dengan syarikat2 itu " jelas Dssa lagi dan pihak BN/Kerajaan yang berkuasa boleh saja menyiasat akaun2nya di mana-mana bank di Malaysia dan luar negara.

Seorang Shafie sebenarnya tidak gentar apa-apa tuduhan yang dilemparkan dan dia tidak lari ke mana-manapun, jauh untuk takut atau mengelak disiasat.

" Dulu kes Jabatan air berjuta didapati di rumah, di pejabat dan di akaun bank, saya yang dilibatkan hingga dibangkit di sidang dewan negeri dan ketika itu saya kata serahkan SPRM siasat secara terperinci tetapi akhirnya dikatakan money laundering. Boleh dipercayakah? " katanya DSSA dan ia bangkit juga soal FOREX yang mahu menyalahkan mantan Perdana Menteri dan akhirnya semua yang disiasat menyatakan Mahathir tidak terlibat langsung.

Jelas, apa yang mereka lakukan itu tidak lain dan tidak bukan kesan ketakutan mereka kesan kebangkitan rakyat untuk melawan BN di PRU14 ini nanti.

" Jikapun mereka menangkap pemimpin warisan, ada banyak lagi pemimpin akan terus memimpin " katanya sambil ia sentuh kepimpinan Nabi sesudah wafat Islam terus berkembang dan demikian juga warisan.

Rakyat Sabah harus sedang perjuangan Warisan bukan untuk seorang DSSA atau Darrel atau pemimpin lain, tetapi untuk kepentingan Sabahan dan visinya utama menolak kepimpinan UMNO yang zalim, rakus, tamak dan pencuri serta perampok khazanah negara bangsa.

DSSA akhirnya mengharapkan rakyat Sabah terus bersatu, berpadu dan apapun yang terjadi kesan perbuatan BN/UMNO, kepimpinan negara yang zalim dan terdesak harus semua bersatu dan di PRU14 terus saja mengundi WARISAN tumbangkan Barisan meski siapa saja jadi pilihan nantinya.

ISMAILY BUNGSU
pk`dssa
8/10/2017
4:59pm

No comments:

Post a Comment