Wednesday, December 20, 2017

Setan yang tiada perasaan!

Sumbang mahram: Bapa dihukum penjara 115 tahun, 24 sebatan 
TMI · Diterbitkan pada 20 Dec 2017 6:00PM 

SEORANG bapa dijatuhi hukuman penjara 115 tahun dan 24 kali sebatan oleh Mahkamah Sesyen di Kuantan hari setelah mengaku bersalah atas lima tuduhan sumbang mahram dan merogol anak kandungnya antara Oktober 2013 hingga Oktober lepas.

Tertuduh berusia 53 tahun dari sebuah kampung di Pekan dituduh melakukan perlakuan itu terhadap anak perempuannya yang kini berusia 20 tahun dalam dua prosiding di Mahkamah Sesyen berasingan.

Di Mahkamah Seysen 1, tertuduh yang merupakan nelayan sungai dikenakan hukuman penjara selama 40 tahun oleh Hakim Unaizah Mohd atas dua pertuduhan melakukan sumbang mahram pada 20 Oktober 2013 dan 24 Oktober 2014.

Mengikut kertas pertuduhan, dia didakwa melakukan perbuatan keji itu di sebuah rumah rakit di tepi Sungai Pahang, Kampung Tebat kira-kira jam 8.30 malam pada tarikh berkenaan ketika anak sulung daripada lima beradik itu berusia 16 dan 17 tahun.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum 10 tahun atau maksimum 30 tahun dan sebatan.

Unaizah mengenakan hukuman penjara 20 tahun bagi setiap pertuduhan dan mengarahkannya dijalankan secara berasingan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Shahrul Ekhsan Hassim manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Sementara itu di Mahkamah Sesyen 4 pula, tertuduh dikenakan hukuman penjara 75 tahun dari tarikh tangkap dan 30 sebatan atas tiga pertuduhan merogol anak kandungnya yang sama pada 14 dan 22 September serta 3 Oktober lalu di lokasi sama serta waktu sama.

Hakim Siti Aminah Ghazali menjatuhkan hukuman 25 tahun penjara dan 10 kali sebatan terhadap setiap pertuduhan setelah mendengar hujah daripada pihak pendakwaan yang dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Haryati Abdullah.

Pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 376 (3) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan 10 kali sebatan, bagaimanapun hukuman sebatan ke atas tertuduh dikurangkan berikutan Seksyen 288 Kanun Tatacara Jenayah memperuntukkan seseorang pesalah hanya boleh disebat maksimum 24 sebatan.

Sebelum itu dalam hujahannya, Haryati memaklumkan mangsa melarikan diri dari kediamannya pada 6 Disember lalu selepas tidak tahan diperkosa oleh tertuduh sejak empat tahun lalu sebelum bertindak membuat laporan polis pada 13 Disember lepas.

Mangsa sebelum ini hanya berdiam diri kerana takut setelah diugut oleh tertuduh bahawa dia akan melakukan perbuatan yang sama kepada adik perempuan mangsa yang lain jika perkara itu dilaporkan kepada pihak berkuasa mahupun kepada orang lain.

Walaupun perbuatan itu telah diadukan kepada ibunya, namun tiada sebarang tindakan diambil kerana ibu mangsa juga takut akibat sering dipukul dan ditendang oleh lelaki itu biarpun hanya melakukan kesalahan kecil.

Sehubungan itu Haryati berkata tertuduh wajar dikenakan hukuman yang berat atas perbuatan kejinya kerana sebagai seorang bapa, dia sepatutnya melindungi anak-anaknya dan bukan menjadi perosak kepada masa depan anak-anaknya.

Sepanjang kedua-dua prosiding itu berjalan dan sebaik hukuman dibacakan, tertuduh kelihatan bersahaja tanpa sebarang reaksi. – Bernama, 20 Disember, 2017.

3 comments:

  1. Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.

    kalau perogol hukum bunuh saja.
    tak perlu pung hidup lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. as salam, belajar betul2 hukum agama dulu sebelum mengeluarkan fatwa anda

      Delete
  2. Hi, There's no doubt that your site may
    bbe having browser compatibility problems. Whenever I look at
    your site inn Safari, it looks fine however, if opening in I.E., it's got some overlapping issues.
    I merely wanted to provide you with a quick heads up!
    Aparrt from that, wonderful site!

    ReplyDelete