Thursday, December 28, 2017

Kenyataan Hadi terbabas?

Kenyataan presiden PAS tak berasas dalil syariah jelas
TMI · Diterbitkan pada 27 Dec 2017  5:36PM

KENYATAAN Presiden PAS Abdul Hadi Awang yang anggota Kabinet hendaklah yang Islam dan bangsa paling berpengaruh adalah pandangan politik peribadi beliau, bukannya berasaskan dalil syariah yang jelas.

Pandangan beliau yang menukilkan pandangan Imam Mawardi tentang hak Zimmi dalam pentadbiran dengan tafsiran di luar konteks seolah-olah menyatakan bukan Islam di Malaysia adalah golongan kelas kedua.

Malah ramai dalam kalangan orang Islam di Malaysia mempunyai salah faham dengan konsep Zimmi.

Tanggapan Zimmi sebagai masyarakat kelas kedua dalam negara Islam dahulu adalah pandangan syaaz (pelik) dan dipopularkan oleh majoriti orientalis.

Ia bercanggah dengan prinsip umum Islam yang menjamin karamah insaniah (kemuliaan manusia) dan hak sama rata manusia.

Dalam sejarah Islam, golongan ini diberi peluang memegang jawatan kerajaan kecuali jawatan yang memang lansung berkaitan dengan keagamaan seperti Imam dan Khatib.

Mereka terlibat dalam penentuan dasar negara rakyat keseluruhannya tetapi tidak terlibat dalam hal ehwal keagamaan rakyat umat Islam.

Malah terdapat dalam sejarah terutamanya zaman Abbasiyah, rakyat beragama Kristian dan Yahudi dilantik menjadi menteri dan gabenor di wilayah-wilayah Islam seperti Nasar Harun, Isa Qasturas, Abu Saad Tastari, Bahram Armani dan lain-lain.

Bagaimanapun, majoriti ulama pada zaman ini seperti Sheikh Dr Yusud Al-Qaradhawi, Sheikh Dr Ali Al-Qaradhagi, Sheikh Ben Bayyah, Sheikh Dr Ghannoushi, Sheikh Dr Raysuni, Sheikh Dr Muhammad Imarah, Dr Tariq Ramadhan, Sheikh Dr Mohd Parid dan lain-lain sepakat yang konsep Zimmi tidak wujud kerana wujudnya perbezaan konsep dan konteks kenegaraan.

Konsep ini diganti dengan konsep Muwathonah (kewarganegaraan) yang memberi hak sama rata kepada semua warganegara selagimana mereka mengiktiraf Perlembagaan termasuk hak untuk mengundi dan diundi di dalam pilihan raya. 

Malah menurut Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi dan Sheikh Ali Al-Qaradhagi, pembayaran jizyah (cukai bukan Islam) tidak perlu diperjuangkan lagi dan perlu dihapuskan sekiranya bukan Islam terlibat dalam tugas mempertahankan negara contohnya mereka menganggotai pasukan polis atau tentera.

Sheikh Ali Al-Qaradaghi yang juga setiausaha agung Kesatuan Ulama Islam Sedunia juga menulis dalam kitabnya "Nahnu wa Akhor" yang konsep Wizarah Tafwidh dan Wizarah Tanfiz yang dipopularkan oleh Imam Mawardi perlu difahami secara teliti kerana konsep negara pada hari ini adalah negara yang mempunyai Perlembagaan di mana perdana menteri juga boleh dikategorikan sebagai Wizarah Tanfiz.

Siasah Rahmah ingin menyeru semua pihak khususnya agamawan untuk tidak terlalu mudah menggunakan teks zaman dahulu dalam konteks keadaan zaman sekarang yang bakal menyebabkan salah faham berterusan terhadap syariah dan Islam.

Selain itu semua pihak harus memainkan peranan bagi mengelakkan perpecahan, menyebarkan rahmah, dan mengekalkan keharmonian hidup bersama selaku rakyat Malaysia. – 27 Disember, 2017.

* Siasah Rahmah adalah sebuah kumpulan advokasi polisi pro-Shariah.

2 comments:

  1. Apa kitab yg ditulis oleh hj hadi?

    ReplyDelete
  2. Hadi terbabas mulai lepas pru 2018. Nk ug dgn umno di sgor n perak. Dap dgn umno baik umno. Dap harbi umno islami. Bilo nik aziz mati. Apo lai zakar hadi tegak cokeng nk ug dgn umno. Dio panggil taawun zakari. Ahli pas duk perati cara dan feel hadi. Dulu kafirkan umno. Loni kwn umno. Hadi dah mabuk ketom umno. Takbirrrr

    ReplyDelete