Thursday, March 29, 2018

Kena juga akhirnya!

Datin dera amah dihukum penjara lapan tahun
Sinar Harian |  Diterbitkan pada Mac 29, 2018 13:15 MYT
Rozita juga terpaksa meringkuk di penjara bermula hari ini, selepas mahkamah menolak penangguhan perlaksanaan hukuman. - Gambar fail/BERNAMA

SHAH ALAM: Perintah berkelakuan baik terhadap suri rumah yang menyebabkan kecederaan pembantu rumahnya ditukar oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam kepada lapan tahun penjara, hari ini.

Keputusan itu dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Seri Tun Abd Majid Tun Hamzah terhadap Datin Rozita Mohamad Ali selepas membenarkan semakan kehakiman yang dibuat pihak pendakwaan.

Rozita juga terpaksa meringkuk di penjara bermula hari ini, selepas mahkamah menolak penangguhan perlaksanaan hukuman.

Pada 15 Mac lalu, Mahkamah Sesyen Petaling Jaya memerintahkan Rozita menjalani bon berkelakuan baik selama lima tahun, selain membayar jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin.

BACA: Datin dera amah gagal hadir ke mahkamah

Pada prosiding perbicaraan 18 Mac lalu, Rozita mengaku menyebabkan kecederaan parah terhadap Suyanti, 19, dengan menggunakan sebilah pisau, batang mop lantai, payung, batang besi, alat mainan kucing dan penyangkut baju, yang digunakan sebagai senjata menyerang mangsa.

Rozita melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Jalan PJU 7/30, Mutiara Damansara, antara jam 7 pagi dan 12 tengah hari pada 21 Jun 2016.

Pada 21 Disember 2016, Suyanti ditemui terbaring dalam keadaan parah di tepi longkang oleh pengawal keselamatan.

Sebelum ini, satu petisyen telah ditandatangani lebih daripada 41,000 individu selepas sehari dilancarkan di laman web Change.org.  - sumber

3 comments:

  1. tengok lama mana pula duk dalam tu
    macam gila ada kat tm ni
    kalau ikut hukum Islam macam mana la pulak hukum untuk minah ni
    mata lebam kalau mangsa tak maaf penjinayh ni pun kena bagi lebam jugak matanya
    tukang bagi lembam dah ada
    cuma bila nak jalankan hukum islam dalam kes macam ni

    ya Allah Engkau bagila satu hari TM ni dapat dikuasai oleh hamba hambu ynag Kau kuatkan ngan iman ynag sejati
    yang kuat ikut perintah Mu
    ynag akan menjalankan hukum hukum MU yang selama ni di engkari oleh penguasa pengusa ynag telah kau bagi kuasa tapi tetap angkuh dibumi MU
    ya robbal 'alamin

    ReplyDelete
  2. Tengoklah macam mana Mahkamah di Malaya ni menghakimi kes yang dianggap terpencil oleh sebahagian besar manusia yg bertitle dan berdarjat. Macam mana rakyat nak harap keadilan berlaku..? Mahkamah kangkung ke..?

    ReplyDelete
  3. Harap2 rozita x dera warden2 penjara pulak.

    ReplyDelete