Tuesday, March 27, 2018

RUU Antiberita Tidak Benar: Kerajaan nampak tak cerdik?

Kerajaan nampak tak cerdik perkenal RUU Antiberita Tidak Benar, kata bekas menteri
Nabihah Hamid, Radzi Razak  · Diterbitkan pada 26 Mar 2018 8:28PM
Bekas menteri penerangan, Zainuddin Maidin menyifatkan tindakan kerajaan itu sebagai satu ugutan terhadap rakyat.– Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Mac, 2018

BEKAS menteri penerangan, Zainuddin Maidin berkata kerajaan bertidak tidak cerdik dengan memperkenal Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar.

Beliau juga melihat pengenalan undang-undang itu sebagai ugutan kepada rakyat memandangkan ia dibentangkan di Parlimen hari ini untuk dimuktamadkan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“(Kerajaan) nampak tak cerdik. Kalau guna selepas PRU lain. Tapi langkah (pembentangan) sebelum PRU untuk mengugut rakyat," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insight hari ini.

Beliau juga percaya bahawa undang-undang tersebut digunakan untuk menutup ruang demokrasi dan membawa kesan buruk kepada masyarakat.

"RUU Antiberita Tidak Benar ini kesannya akan lebih buruk kepada perkembangan pemikiran sihat dan matlamat membina suatu masyarakat yang dinamik, kreatif tidak saja bidang politik tetapi dalam bidang yang memerlukan inovatif dan keyakinan,” katanya.

Bekas ketua pengarang kumpulan Utusan Melayu itu juga berkata, beliau akan menyatakan penentangan ke atas undang-undang tersebut dengan melancarkan kempen memburuk-burukkan akhbar yang pernah diterajuinya, Utusan Malaysia.

Ini kerana, lidah parti Umno berkenaan juga menyiarkan berita palsu, kata Zainuddin lagi yang menjelaskan, kempen itu akan dijalankan di media sosial.

"Saya akan melancarkan satu berita palsu di sosial media untuk mendedahkan tiap-tiap hari setiap berita palsu Utusan Malaysia, Umno Online, media pemakan dedak supaya mengimbangi pendedahan atau tindakan terhadap berita palsu dari kaca mata kerajaan dan juga BN," kata beliau.

RUU yang dibentangkan hari ini memperuntukkan denda maksimum sehingga RM500,000 dan penjara 10 tahun ke atas individu yang menyebarkan berita tidak benar.

Seseorang individu yang berterusan selepas disabit bersalah turut boleh didenda RM3,000 bagi setiap hari kesalahan itu berterusan.

Akta berkenaan mentafsirkan berita tidak benar sebagai sebarang berita, maklumat, data dan laporan yang sebahagian atau sepenuhnya palsu, sama ada disiarkan dalam bentuk rencana, visual, rakaman audio atau apa-apa bentuk lain.

Akta itu akan diguna pakai jika sebarang berita tidak benar dikaitkan dengan Malaysia atau rakyat Malaysia.– 26 Mac, 2018.

No comments:

Post a Comment