Friday, March 30, 2018

Lagi komen terhadap Dr Kamarul

Samada ianya diterima oleh para akedemik lain atau tidak ianya persoalan kedua...

Dr Kamarul telah memberikan satu gambaran umum kepada masyarakat diwacana Sinar Harian Semalam. Samada ianya memberi gambaran kelompok golongan bertaraf  Dr atau ianya mewakili peribadi, masyarakat umum sudah tentu ada jawapannya.

1. Tidak semua ahli akedemik seperti Dr Kamarul punya intekektual dalam mengemukakan hujah di forum atau wacana jika sekadar bersandarkan nota ditangan tanpa memperlihatkan kemampuan berhujah dan menghormati audion.

2. Nada suara, adab bicara dan tonasi seperti memberi gambaran umum bahawa ahli akedemik seperti Dr Kamarul tidak menampakkan kemampuan berhujah dan taraf penyampaian agak merendahkan title Dr yang dimilikki bilamana dilihat penuh emosi dan tidak menjadikan ungkapan sebagai penganalisa politik sebagai hal yang nyata ada pada dirinya.

3. Gagal menampakkan nilai budi murni apabila para hadirin bangun memberi penghormatan kepada negarawan negara ini Tun Dr Mahathir namun beliau KAKU DUDUK di kerusi empoknya. Inikah yg ditonjolkan oleh UUM kepada umum jika sikap dan amalan ini diambilkira dari kakitangannya seperti Dr Kamarul?

4. Dalam mengemukakan hujah, apakah sebegini level seorang yang bertaraf Dr dan membawa nama besar UUM mengemukakan pandangan dan hujahnya seumpama ITIK MENDAPAT DEDAK tanpa menghiraukan persoalan yang di kemukakan dgn menyerang DAP dan yang lain secara sebelah pihak? Hujah yang out of topik. Takkanlah taraf Dr tak faham tajuk dan dan soalan?

5. Seadanya Tun Mahathir di majlis itu, tidak pula berani mengemukakan persoalan balas dgn hujah yg yang setimpal dgn taraf seorang ahli akedemik yg bertaraf Dr.

6 Sehabis bicara wacana di Sinar Harian, apakah sikap menghentam penganjur, moderator dan mengemukakan hujah kesangsian kepada rakan wacana DI FACEBOOK miliknya adalah sikap yang mewakili keseluruhan tanggapan yg keluaran dan tenaga pengajar UUM begitu mutlak akhlaknya?

Apa pun alasan, pada ambo...sikap..tatacara dan keupayaan Dr Kamarul di wacana sinar harian telah memalukan para ahli akedemik dan UUM yang memayungi kerjayanya apatah lagi jika gelaran penganalisa politik terpakai keatasnya. MEMALUKAN!

SEPATUTNYA BELIAU  MELETAK JAWATAN DI UUM DAN TERJUN KE BIDANG POLITIK MEWAKILI PAS YG SELALU DI HUJAHKANNYA SEBAGAI TERBAIK TANPA BERSELINDUNG DI SEBALIK KAKITANGAN UUM DAN PENGANALISA POLITIK!

Nyamuk Menggigit
23 March 2018

17 comments:

  1. Pengalaman saya dalam membantu mengurus sumber manusia, manusia sebegini suka sembang gah sebab kedudukan yang dia ada dalam jawatannya sekarang mmbuatkan beliu rasa selamat. Sellu mereka-mereka ini lupa pesan Rasullah,"adakah kamu akan mendapat faedah serupa jika kamu bukan dikedudukan kmu sekarang?".
    Sesungguhnya dialah yang menzalimi dirinya sendiri...

    ReplyDelete
  2. Ni Doktor Kangkunglah. Nampak Tun M pun dia tak berdiri memberi penghormatanan kepada orang tua. Manusia apa jenis ini??? Walau tak sehala dalam politik, kita sebagai manusia yang beradab patut tunjuk hormat kepada orang tua.

    ReplyDelete
  3. Saudara Nyamuk Menggigit, saya sangat bersetuju dengan ulasan tuan. Syabas!

    ReplyDelete
  4. Sikap & pemikiran dr ini amat sebiji dgn parti dokongannya...tidak menghormati..besar kepala sbb konon dah banyak ilmu...jijik melihat org lain..lekeh dan seolah-olah ada najis melekat pada tubuh org dihadapanya malahan menganggap 'DIA' aje yg suci..tidak boldh menerima pandangan..fikiran yg lain dari diri 'DIA'.
    Kalau iapun jgn le bongkak dgn ilmu dunia yg ada ilmutu belum menjamin kecerdikan bilsh berhujah lebih lagi bila berdepan dgn org yg dicemuh....mati kutu bsng oii....

    ReplyDelete
  5. Sungguh mengecewakan apabila berhemah bila berbicara .... berkecuali bila berhujah ... bila sopan dan santun bila berdepan dengan bekas pemimpin yang pernah berjasa.
    Hujah yang dikemukakan amat berat sebelah ... tak apa. Tapi ... lihatlah ahli panel yg lain .... tak pegang nota. Atau mungkinkah skrip yang sudah diaiap dan diarahkan untuk berhujah demi sedikit dedak?

    ReplyDelete
  6. Dia nak terjun ke arena politik ke?
    Aci KERAT KOT.... dia takkan berani punya!! Kahkahkah!

    ReplyDelete
  7. Maaf mencelah sikit. Dia bukan Dr biasa. Dia Dr walaun pas. Mungkin ia dpt menerangkan sedikit knp dia bersikap demikian

    ReplyDelete
  8. taraf dr ke mcm nie .. siap dgn bwk n bace nota pulak mase berhujah. mcm pembace brite kt tv pulak. berhujah pn setaraf walaun jer. skit pn xgambarkn taraf dr ..

    ReplyDelete
  9. Kalau dh dr benih pashadi, memanglah mereka adalah walaunta2 songsang yg suka mengeji, melabel dan merendah2kan mertabat org lain. Mereka semua adalah penunggang ugama... # pashadi parti pembohong bersiri

    ReplyDelete
  10. Kita yg mengkritik Dr berkenaan, kita dapat apa? Berhujah dgn atau tanpa nota, itu hak dia. Kenapa kita sanjung Tun M tu macam seolah olah beliau seorang nabi? Pada hal Tun M cuma manusia, pasti ada kekurangan, kenapa taksub sangat dgn beliau? Letak siapa pun di zaman Tun M, utk jadi PM, pasti berjasa. Tun Musa Hitam dan arwah Tun Dr Ismail timbalam PM suatu masa dulu pun hebat2 belaka. Arwah Tun Ghaffar Baba walaupun tiada kelulusan akademik, merupakan seorang pemimpin berkebolehan, layak jadi PM. Rezeki masing2. Ramai lagi para pemegang PhD boleh menulis tetapi kurang dalam berhujah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. habis kamu pulak dpt ape bile mgkritik kami semue? spt kamu jg.. kami pn ade hak utk betsuare n mgkritik dr td. lebih2 lg die tlh melemparkan kritikan yg sbnrnye hanyelah luahan kebencian pd pemimpin kami yg amat kami hormati. bodoh lg butelah sape2 yg berfikiran begitu negatif krn menganggap kami bgitu taksub pd pemimpin seolah2 spt nabi. insyallah akidah kami bkn spt yg kamu sgkakan!.

      Delete
  11. Ada yg tak bangkit beri hormat kpd org tua yg telah byk berjasa kpd negara. Mungkin ini yg dikatakan karma kerana Tun M pun telah membuat raja raja Melayu murka suatu masa dahulu. What goes around comes around? 'Retribution' kut. Peristiwa itu mungkin nak sedarkan Tun M mungkin yg beliau hanya manusia, insan biasa. Wallahuwa'lam.Wassalam.

    ReplyDelete
  12. Anon 4.43 apa kena mengena debgan raja2 melayu pulak dalam kes ini.Lain kali banyakkan lah membaca dan jangan hanya dengan cerita. Fahamkan betul sebab dan musabab. Jangan orang nak komen kamu nak komen tapi buat orang tergelak dengar komen kamu. Bukan menampakkan kamu bijak tapi menampakkan kamu cetek pemikiran..kasihan

    ReplyDelete
  13. Anon 4.43 apa kena mengena debgan raja2 melayu pulak dalam kes ini.Lain kali banyakkan lah membaca dan jangan hanya dengan cerita. Fahamkan betul sebab dan musabab. Jangan orang nak komen kamu nak komen tapi buat orang tergelak dengar komen kamu. Bukan menampakkan kamu bijak tapi menampakkan kamu cetek pemikiran..kasihan

    ReplyDelete
  14. Anon 4.43 apa kena mengena debgan raja2 melayu pulak dalam kes ini.Lain kali banyakkan lah membaca dan jangan hanya dengan cerita. Fahamkan betul sebab dan musabab. Jangan orang nak komen kamu nak komen tapi buat orang tergelak dengar komen kamu. Bukan menampakkan kamu bijak tapi menampakkan kamu cetek pemikiran..kasihan

    ReplyDelete
  15. Berpidato, berceramah, berdialog ke atau berbahasa dengan nota, ok saja dengan saya, asal dapatkan PhD tu bukan dengan cara plagiarisma.Jika yg kutuk Dr Kamarul ni para ilmuan dan ahli akademik yg hebat2 belaka, mohon beri sebab2 mengapa universiti2 kita corot di dalam dunia dari segi 'ranking'? Salah pihak pemerintah atau para ahli akademik kita atau sistem pembelajaran di negara kita? Mengapa berduyun hantar anak2 belajar di pusat pengajian tinggi seberang laut? Tiada keyakinan pd diri sendiri dan sistem pendidikan negara? Wallahuwa'lam dan wassalam.

    ReplyDelete
  16. xde standard le care DR nie .. dtg kemajlis wacana pastu bile tibe giliran seluk kocek kuarkan nota -> bace. dh la tu.. bacaan pn tersekat sekat n xde nade lgsung seolah'2 kite sedang dgr berita kt radio yg penyampainye bdk sek menengah. jd ape istimewenye Dr kamarul tu sampaikan 3-4 pemimpin tertinggi pas memuji n nempertahankan DR nie biarpun tlh menunjukan akhlak yg buruk n hujah yg kelaut! nk kate die tu pgkritik politik tp nape kritikan die berat sblh? lg pn jls kritikan die bercampur baur dgn kebencian!..

    ReplyDelete