Monday, March 5, 2018

Pertelagahan Nazri-MCA: Membantutkan usaha MCA menarik kembali undi Cina?

Perbalahan dengan Nazri jejas usaha MCA raih semula undi kaum Cina
Melati A. Jalil, Asila Jalil  -  · Diterbitkan pada 5 Mar 2018 7:00AM
Kegagalan MCA memperbaiki imejnya sebagai 'wira' bagi kaum Cina akan menjejaskan sokongan pada Pilihan Raya Umum ke-14. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Mac, 2018

PERANG mulut antara menteri Umno dan sekutunya MCA berhubung jutawan Malaysia, Robert Kuok mengancam segala usaha parti berasaskan kaum Cina itu bagi mendapatkan semula sokongan komuniti itua pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), kata penganalisis.

Pada masa yang sama, komen Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamed Nazri Aziz mengenai Kuok menyebabkan ahli perniagaan itu, yang secara tradisinya menyokong MCA beralih arah kepada pembangkang.

Seorang penganalisis percaya tindakan MCA menentang Umno akan memperbaiki imejnya hancur dan membantu memulihkan semula peranannya sebagai "wira" masyarakat Cina.

Kegagalan berbuat demikian akan menyukarkan MCA, parti komponen kedua terbesar Barisan Nasional (BN), untuk memperoleh semula popularitinya yang hilang pada PRU14.

MCA kehilangan hampir semua kerusi dalam PRU13 lima tahun lalu, dan bergelut untuk kekal relevan kepada pengundi Cina yang bertindak meninggalkkannya dan menyokong DAP.
Dr Wong Chin Huat

Menurut Dr Wong Chin Huat (gambar, kiri) daripada Institut Pulau Pinang, Kuok merupakan seorang hartawan gula yang dikenali sebagai ikon perniagaan kaum Cina kata

"Kebanyakan orang Cina akan mengundi pembangkang tetapi serangan biadab Nazri terhadap Kuok mungkin menyebabkan beberapa ahli perniagaan Cina yang selama ini menyokong Barisan Nasional (BN) bertindak sebaliknya.

"Dan juga menyebabkan pengundi Cina lain yang pada mulanya enggan mengundi, keluar dan mengundi menentang BN," katanya kepada The Malaysian Insight.

Minggu lalu, pemimpin Umno menyerang hartawan berusia 94 tahun itu yang berpangkalan di Hong Kong berikutan beberapa siri artikel oleh penulis blog Raja Petra Kamarudin yang mengatakan hartawan itu membiayai DAP.

Nazri yang merupakan ahli majlis tertinggi Umno, memanggil Kuok "pondan" dan "ayam betina" yang bersembunyi di Hong Kong.

Nazri turut mencabar Kuok kembali ke Malaysia untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang. Seorang lagi pemimpin Umno, Tajuddin Abdul Rahman juga mengingatkan Kuok "tidak lupa daratan".

Para pemimpin MCA dan beberapa akhbar berbahasa Cina mengkritik menteri itu berhubung kenyataannya, dengan mengatakan ia akan melemahkan hubungan komunal dan memberi kesan bagi sokongan kaum Cina terhadap BN.

Ia memaksa Presiden MCA Liow Tiong Lai menyatakan secara terbuka yang beliau mengkritik Nazri di mesyuarat Kabinet baru-baru ini dan menuduhnya membuat pakatan sulit dengan pembangkang.

Wong berkata, perbalahan terkini menyerlahkan kedudukan MCA dalam gabungan pemerintah yang tidak mempunyai kuasa memaksa sebarang kompromi daripada mana-mana menteri Umno.

"Kritikan Robert Kuok berhubung kegagalan Dasar Ekonomi Baru adalah apa yang dikatakan oleh ramai bukan Melayu. Secara peribadi, popularitinya menyebabkan beberapa tindakan boikot terhadap jenama roti beberapa tahun lalu.

"Umno bijak mengabaikan buku Kuok yang keluar sejak Disember lalu, sehingga pandangan kritisnya tidak mendapat perhatian.

"Tindakan luar jangka Raja Petra kini menyebabkan bencana kepada Umno, kerana Kuok dihormati oleh beberapa orang elit Melayu termasuk Nazir Razak," katanya merujuk kepada adik Perdana Menteri Najib Razak.

Penganalisis bebas Khoo Kay Peng berkata tindakan MCA mempertahankan Kuok tidak mampu memperoleh semula kedudukannya di kalangan masyarakat Cina.

"MCA sudah berakhir, parti itu ingin mempercayai yang dengan mempertahankan Kuok, ia akan membantu parti.

"Parti memerlukan transformasi menyeluruh, kerana ia sudah ketinggalan zaman dan tidak lagi menarik kepada generasi pengundi Cina sekarang yang tidak melihat diri mereka bersekutu dengan kaum sebagaimana permintaan mereka terhadap tadbir urus yang baik," katanya.

Sementara itu, seorang lagi penganalisis Prof Dr Hoo Ke Ping berkata MCA mengambil kesempatan daripada perbalahan itu, dengan mengalihkan tumpuan kritikan daripada Umno kepada Nazri, yang dapat membantu meningkatkan imej mereka.

"Daripada menyalahkan Umno kepada menyalahkan Nazri dan mereka kini menyalahkan DAP juga kerana persahabatan mereka dengan Nazri.

"Kami pasti tidak boleh memberitahu siapa yang akan menang atau kalah tetapi kemarahan beralih daripada Umno ke Nazri," katanya.

"Apa yang dilakukan oleh MCA adalah untuk memulihkan keyakinan orang Cina terhadap BN, mereka mengasingkan Nazri."

Ahli MCA mengadakan protes di ibu pejabat parti itu bagi menuntut Nazri meletak jawatan kerana "menghina" Kuok.

"Semakin banyak Nazri bercakap lebih baik bagi MCA, mereka memberikan MCA dengan lebih banyak peluru dan orang Cina akan melihat MCA dari sudut berbeza dan mereka sudah melihatnya.
"MCA akan jadi seperti wira," katanya. – 5 Mac, 2018.

No comments:

Post a Comment