Saturday, March 3, 2018

Orang ambil dadah pun tahu Perdana Menteri adalah pegawai awam, kata Dr Mahathir

By Ana Ghoib - 2018-03-03

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir mengulas isu samada PM Datuk Seri Najib adalah pegawai/penjawat awam/kakitangan kerajaan Malaysia.

oleh Dr Mahathir Mohamad

1. Kita tinggal di Malaysia. Kita adalah rakyat Malaysia. Samada negara kita bangun dengan pesat dan memberikan kebahagiaan hidup kepada kita bergantung kepada kita sebagai warganegara, sebagai warganegara.

2. Samada negara mengamal sistem pemerintahan kuku besi atau demokrasi atau “kleptokrasi” terpulang kepada kita. Kita yang memilih. Kita yang membenar.

3. Kita lihat di negara lain, di Brazil, di Selatan Korea, di Zimbabwe dan di Afrika Selatan rakyat yang menentukan pemikiran pemimpin. Sekali sahaja didapati pemimpin disyaki menyeleweng, terlibat dengan rasuah maka rakyat bertindak menyingkirkan pemimpin.

4. Seorang wartawan bertanya saya soalan konyol. Beliau bertanya sama ada Najib (Dato’ Seri Najib Tun Razak) Perdana Menteri Malaysia adalah Pegawai Awam.

5. Ini adalah satu soalan yang bodoh untuk bertanya kerana sebarang orang ambil dadah [DOPE] pun tahu bahawa Perdana Menteri adalah pegawai awam.

Itulah sebabnya dia mempunyai akses kepada kertas Kerajaan, termasuk kertas Kabinet, dan dia boleh mempengerusikan Kabinet, membuat keputusan untuk Kerajaan dan membuat keputusannya oleh pegawai awam.

6. Seorang lelaki di tepi jalan tidak boleh melakukan ini – tidak boleh mempengerusikan Kabinet dan memerintahkan pegawai Kerajaan untuk melakukan apa sahaja.

Sekiranya ada orang yang boleh melakukan ini, maka sesiapa sahaja boleh diklasifikasikan sebagai pegawai awam atau kita tidak boleh mempunyai Perdana Menteri, Menteri dan setiausaha kepada Kementerian kerana semua orang boleh menggunakan pangkat ini dan memberitahu pegawai Kerajaan untuk melakukan apa sahaja.

7. Najib bin Tun Razak adalah Perdana Menteri Malaysia dan beliau mempunyai kuasa ke atas Kerajaan mengikut undang-undang negara. Oleh kerana Perdana Menteri adalah pegawai awam, maka Najib adalah pegawai awam.

8. Jika Perdana Menteri bukan pegawai awam maka tidak ada pegawai awam. Perdana Menteri tidak boleh menjadi pegawai swasta. Jika dia seorang pegawai swasta bagaimana dia mengetuai Kabinet dan mempunyai kuasa ke atas Kerajaan.

9. Jika kita keliru dan kita tidak jelas tentang apa dan siapa pegawai awam, maka kita harus membuat definisi yang jelas mengenai pegawai awam. Jika kita semua bersetuju maka kita boleh panggil semua CEO syarikat awam, pegawai awam.

Kemudian Perdana Menteri bukan pegawai awam. Jadi apakah yang patut kita tetapkan dia seorang pegawai swasta? Kita boleh sudah tentu. Kita boleh lulus undang-undang untuk mengatakan bahawa Perdana Menteri adalah pegawai swasta.

10. Tetapi sehingga kita memahami bahawa semua orang yang waras memikirkan Perdana Menteri adalah pegawai awam.

11. Segala-galanya boleh ditentukan oleh kita sebagai warganegara negara ini.

12. Kita boleh buat definisi sesuka hati kita, bahkan menukar kepimpinan Kerajaan seperti yang dilakukan oleh warganegara Brazil, Korea Selatan, Zimbabwe dan Afrika Selatan.

KLIK BACA: Dapat Jho Low saya nak perah keluar duit, tapi mesti undi PH – Tun Mahathir

2 comments:

  1. Kita lihat di negara lain, di Brazil, di Selatan Korea, di Zimbabwe dan di Afrika Selatan rakyat yang menentukan pemikiran pemimpin. Sekali sahaja didapati pemimpin disyaki menyeleweng, terlibat dengan rasuah maka rakyat bertindak menyingkirkan pemimpin.

    sebab tu masa matde ada gerakan tukar pemimpin n amoano

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..fikir secara logik.jgn ikut nafsu kemelayuan sgt

      Delete