Wednesday, January 31, 2018

Fenomena kepala air

Kepala air depan mata!
RIDAUDDIN DAUD - 30 JANUARI 2018
Fenomena kepala air yang berlaku di Lata Perahu, baru-baru ini yang sempat dirakam Tajul Hazri

PADANG RENGAS - “Pertama kali saya nampak kepala air depan mata. Airnya sungguh kuat, angin dari deruan air sudah macam ribut, kuat betul anginnya.”

Demikian cerita Tajul Hazri Abdul Rahman, 32, yang sempat merakam fenomena kepala air di Lata Perahu, Kampung Chuar, di sini, beberapa hari lepas.

Menurutnya, sebelum ini dia hanya mendengar cerita orang mengatakan betapa bahayanya kepala air dan apabila dia melihatnya sendiri, dia faham kenapa fenomena tersebut boleh meragut nyawa.

Menceritakan semua detik kejadian, Tajul Hazri mengatakan semuanya berlaku dengan sangat pantas dan mereka tidak menyangka perkelahan pada hari tersebut mencoret kenangan tidak boleh dilupakan.

“Kami seramai lapan orang pergi berkelah di situ dalam jam 4.00 petang. Masa itu memang cuaca hujan tapi tak lebat pun. Masa mula-mula sampai memang nampak air sedikit keruh.

“Kami tidak fikir apa-apa masa itu dan terus letakkan barang atas sebuah batu besar dan masak mi segera. Tak lama lepas itu, ada seorang kawan bertanya kenapa air semakin keruh.

“Dalam kami tertanya-tanya, tiba-tiba kepala air datang. Mujur kami tidak berada dalam sungai. Kami kelam-kabut pergi ke kawasan darat untuk menyelamatkan diri,” katanya.

Namun, katanya, dua daripada rakannya terperangkap namun mereka bernasib baik kerana kepala air tidak menuju kepada mereka kerana kedudukannya agak jauh dari fenomena itu.

“Bila kepala air dah semakin perlahan, barulah mereka berani menyeberang dan datang kepada kami. Lama jugalah kejadian itu, rasanya lebih setengah jam juga. Memang takut tengok kepala air.

“Air memang sangat kuat. Kalau ada orang sedang mandi di situ, saya pasti dia akan dihanyutkan terus. Mulanya memang saya tak berani nak ambil gambar dan video.

“Tapi kawan saya ajak. Dia kata bukan senang nak rakam fenomena seperti ini. Jadi, saya pun ikut dia dan cari tempat paling selamat untuk merakamkan gambar dan video,” ujarnya.

Meskipun berdepan peristiwa sebegitu, Tajul Hazri dan rakannya tidak serik untuk kembali berkelah di Lata Perahu kerana sejak kecil itulah antara aktiviti wajib mereka.

“Takut memang takut tapi selepas ini kami akan berkelah juga di sini. Dari kecil kami di sini, tak pernah terjadi peristiwa seperti ini kepada kami, ini kali pertama.

“Cuma mungkin kali ini bila hujan, kami tak berkelah. Macam tempoh hari, hujan renyai-renyai saja dan di lata pun hujan renyai tapi mungkin di kawasan bukit hujan lebat, itu yang kepala air datang.

“Kami semua bersyukur kerana selamat dan kami bersyukur juga kerana dapat menyaksikan fenomena kepala air di depan mata kami sendiri,” katanya.

3 comments:

  1. lupakah pencipta semua itu
    Allahuakbar

    ReplyDelete
  2. Lg binggung kalo ada pwnyamun kata " KEPALA bapak kau"

    Ha ha ha hadi .. gurau2 je.

    ReplyDelete
  3. Lg binggung kalo ada pwnyamun kata " KEPALA bapak kau"

    Ha ha ha hadi .. gurau2 je.

    ReplyDelete