Sunday, May 29, 2016

Sape kuda dan barua sekarang: Akta 355 tidak ada kaitan degan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan (2015)

Amanah Kelantan anggap usul pindaan bertujuan porak perandakan pembangkang
28 Mei 2016 | ZIKRI ABDULLAH
Che Ibrahim anggap pindaan bermotif politik

Amanah Kelantan menyifatkan usul pensendirian yang dibawa presiden Pas berkaitan Pindaan Akta 355 bagi mengubah kadar hukuman di mahkamah syariah hanyalah satu perancangan memporak perandakan parti-parti pembangkang dan sama sekali tidak berkaitan dengan perlaksanan hudud dan qisas seperti yang diperuntukkan dalam Kanun Jenayah Syariah II negeri Kelantan (1993) 2015.

"Usul persendirian Ahli Parlimen Marang merangkap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda Akta 355, Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) 1965 telah mengundang berbagai reaksi dan polemik.

"Ada pihak yg mendakwa kejayaan membentang usul ini membuka ruang kearah pelaksanaan hukum hudud, manakala pihak yang lain pula menafikannya.

"Ada pihak bangkit membantah kerana hukum hudud, selain ada yang tidak bersetuju kerana bercanggah dengan perlembagaan negara," kata Naib Pengerusi Amanah Kelantan, Che Ibrahim Mohamed pada satus facebooknya.

Bagi beliau, Akta 355 tidak ada kaitan degan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan (2015) kerana cadangan pindaannya hanya sekadar menambah kuasa hukuman bagi bidangkuasa jenayah yang sedia ada dalam Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985, bukannya bagi membolehkan mahkamah syariah membicarakan kesalahan-kesalahan hudud dan qisas seperti yang diperuntukkan dalam KJS II (1993) 2015.

"Cadangan meminda Akta 355 bukanlah suatu yang pelik kerana semenjak diluluskan tahun 1965, akta ini sudah dua kali dipinda iaitu tahun 1984 dan 1988, cuma pindaan kali ini dicadangkan oleh pihak pembangkang, memang suatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah perundangan negara," katanya

Gaya bahasa dan teknik pindaan yang dikemukakan dalam draf RUU MP Marang juga katanya agak kelainan dan nampak pelik berbanding dengan format yang lazim digunakan dalam draf pindaan undang-undang termasuk penggunaan istilah " Undang Undang Persekutuan" kepada Perlembagaan Persekutuan.

"Cadangan pindaan dengan memansuhkan Seksyen 2 dalam Akta Ibu dan menggantikannya dengan Seksyen 2 yang baru tidak menampakkan apa-apa perubahan atau pindaan kapada bidangkuasa asal mahkamah syariah seperti yang diperuntukkan dalam Butiran Satu, Senarai II Jadual 9 Perlembagaan Persekutuan kecuali sekadar mengubah struktur ayatnya yang asal, seolah-olah menampakkan pindaan ini tidak ada apa-apa perubahan undang-undang.
.
Beliau turut menyentuh cadangan memansuhkan Perenggan Dua dlm Seksyen 2 Akta Ibu dan menggantikannya dengan Seksyen 2A yang baru menjadikan Akta tersebut semakin bercelaru dan tidak jelas di segi kuasa hukuman yang boleh dikenakan oleh mahkamah syariah kerana ianya hanya diperuntukkan secara umum " mengikut hukum syarak", cadangan ini tidak mencapai matlamat pengkanunan undang-undang yang sepatutnya disebut secara jelas bentuk dan kadar hukuman yang hendak diperuntukkan.

"Semua ini menjadikan saya beranggapan draf RUUP ini telah dibuat secara tergesa-gesa dengan kesilapan yang disengajakan untuk memerangkap Presiden Pas dan pemimpinnya yang lain dslsm polemik isu pelaksanaan hukum hudud yang sengaja dicipta untuk memporak perandakan parti-parti pembangkang.

# nampak sangat bodo dan gelabah sianu dalam Parlimen

1 comment:

  1. Apabila lebai sarkas berlagak bijak itu la hasilnya.
    Kaki ponteng,kaki carut,kaki maki,

    ReplyDelete