Monday, August 29, 2016

Ancaman trend 'CYCLICAL' dan Urban based party

ANCAMAN TREND  'CYCLICAL' DAN URBAN BASED PARTY:  *PKR MEMILIH BLOK KETIGA PAS DAN MEREMEHKAN KEHADIRAN PARTI AMANAH NEGARA BUKAN PILIHAN BIJAK BUAT PKR*

Desas desus dan perkembangan politik mutakhir ini menunjukkan PKR seolah-olah melihat PAS sebagai satu 'force' penting yang berupaya menentukan untung nasib parti itu di masa depan (PRU-14).

Bagaimanapun saya menilai pendirian PKR ini tidak menyeluruh dan hanya melibatkan pimpinan tertentu parti itu. Ia tidak mencerminkan pendirian menyeluruh parti yang sebenarnya masih utuh berpaksi kepada kepemimpinan ikonik, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Adakah idea 'Pas-Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS) ini sesuatu yg besar impaknya kepada politik Malaysia sehingga mencemaskan PKR, sedangkan secara praktiknya sudah menjadi sebahagian dari kolisi politik Pakatan Harapan (PKR, DAP, Amanah) yang saling mengiktiraf?

Secara jujur saya menilai bahawa pakej politik yang cuba ditawarkan PKR kepada PAS ini bukan berdasarkan kepada survival parti itu (PKR) di masa depan, tetapi hanya satu 'percaturan jangka pendek' yang percaya bahawa BN perlu dihadapi secara 'satu lawan satu' dalam PRU 14 akan datang.

Hakikatnya PAS dan Blok Ketiga bukan suatu pilihan masa depan yang wajar kepada PKR. Sebagai urban based party, pergantungan PKR terhadap pengundi-pemgundi berminda 'individualis-consumeris', sejenis pengundi yang melihat untung nasib mereka sebagai 'konsumer politik' tidak memungkinkan parti itu boleh meneruskan survivalnya bersama Blok Ketiga.

Sejak PRU tahun 1999, kecuali Permatang Pauh, sokongan terhadap PKR sangat bergantung kepada kawasan campuran bandar dan semi-bandar di mana komposisi Melayu dan bukan bukan Melayunya adalah 50-50.

Ini bermaksud sokongan kepada PKR sangat bergantung kepada pengundi 'participant' dari kalangan semua kaum yang mendiami kawasan-kawasan bandar dan semi-bandar.

Namun begitu ini bukanlah satu jaminan. Di bandar, ancaman terhadap kelangsungan PKR tetap wujud. Kebimbangan ini hadir jika dihubungkan dengan teori penolakan pengundi bandar terhadap BN dalam PRU 12 dan 13 sebagai suatu trend yang bersifat 'cyclical'.

Ada kalangan pemerhati politik mencadangkan bahawa keputusan PRU 12 dan 13 tidak benar-benar bersifat rentas kaum.

Tetapi amarah politik rakyat dari kegagalan polisi-polisi Datuk Seri Abdullah Badawi itulah sebenarnya yg membuka jalan pengundian bersifat rentas kaum.

Maksudnya rakyat pada masa itu sudah tidak memikirkan siapa, tetapi melihat option yang ada untuk membuat pilihan, tetapi tidak bermakna rakyat pelbagai kaum sanggup untuk mempunyai segala-galanya dalam bentuk 'ethnic-less'.

Jika teori ini benar, bermakna BN masih mempunyai masa depan di bandar dan mampu mengatasi pengaruh PKR, disebabkan wujudnya pilihan bagi pengguna politik, dengan syarat BN perlu mengambil sikap yang lebih moderat dalam isu-isu hubungan kaum dan kontrak sosial.

Sebaliknya di luar bandar, PKR yang bertunjangkan 'Ketuanan Rakyat' akan menemui jalan mati disebabkan ciri-ciri rentas kaum mereka.

Keputusan menyertai Blok Ketiga PAS, bakal menyaksikan PKR akan kehilangan sokongan pengundi bandar. Pada masa yang sama, Amanah akan akan menjadi menerima manfaat politik terbesar sebagai pengganti PKR di kawasan bandar.

Manakala di luar bandar, PKR tidak akan mendapat sokongan orang Melayu dan pada masa yang sama akan amat bergantung pula kepada PAS. Dan sejauh manakah pula PAS sanggup berkorban untuk menyerahkan kerusi luar bandarnya kepada PKR?

Lihat sahajalah layanan PAS terhadap PKR di Terengganu dan Kelantan dalam PRU-13 yang lalu, dua negeri yang umumnya PAS menganggap rakan tahaluf siasinya itu sebagai 'biawak hidup' yang menyusah dan membebankan mereka.

Harus diingat bahawa DAP pula adalah parti yang dominan di kawasan majoriti Cina (bandar). Berasaskan sentimen pengundi Cina masa kini, menyertai atau menawarkan konsesi politik terhadap Blok Ketiga PAS hanya akan membunuh PKR.

Saya menilai dalam situasi politik hari ini, PKR tidak wajar meremehkan kehadiran Amanah, sebuah parti yang berpotensi besar di kawasan Pantai Barat Semenanjung yang kadar pengundi Cina bandarnya antara 35 hingga 45 peratus.

Justeru wajarkan PKR meremehkan Amanah? Walaupun banyak pihak terutama PAS mengkritik prestasi Amanah dalam dua PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang lalu sebagai gagal menarik undi Melayu, saya kira telahan ini tidak begitu berasas. Sekiranya pihak-pihak tertentu termasuk PKR yakin terhadap kenyataan ini, saya kira itu suatu kesilapan.

Dari analisa yang dibuat, saya fikir dua PRK ini masih belum boleh menjadi petunjuk sebenar hala tuju PRU 14 kerana sifatnya yang tidak menyeluruh dari segi segmen pengundi, kadar 'turn out' dan sifat kedesaan demografinya.

Saya fikir walaupun PAS menguasai lebih 50 peratus sokongan pembangkang bagi segmen pengundi Melayu di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, oleh kerana sifat 'luar bandarnya', ia tidak boleh dijadikan petunjuk keseluruhan sokongan orang Melayu terhadap PAS.

Ia lebih sesuai untuk dibandingkan bagi negeri di utara (Kedah) dan Pantai Timur (Kuala Terengganu dan Kelantan).

Tetapi tidak bagi lembah Klang, Lembah Kinta, Pulau Pinang dan Selatan Semenanjung, yang trend pengundiannya adalah berbeza dengan Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Sebagai perbandingan, Ini analisa bagi bagi keputusan *Daerah Mengundi Pekan Sungai Besar*.

Amanah telah menang semua saluran.

Sal      BN       AMH       PAS
1          83       124         17    65%
2         189      213         86    73%
3         182      179         98    68%
4         143      157       143    66%

Komposisi Kaum

S     M           C             I
1   33.4%     62.0%     4.6%
2   46.4%     49.6%    4.0%
3   59.0%     37.9%     3.1%
4   71.9%     26.0%     2.1%

Kecuali di saluran 3, Amanah kalah tipis dengan BN. Saluran 4, pengundi Melayu 72% tapi Amanah telah menang.

Ini menunjukkan trend sokongan 'Pengundi Muda Melayu' kepada Amanah.

Secara keseluruhannya, di Sungai Besar, jumlah pengundi Cina yang tidak keluar mengundi ialah lebih dari 4,000 orang sementara pengundi Melayu tidak mengundi ialah lebih dari 6,000 orang.

*Siapakah mereka ini?*

Mereka adalah pengundi luar yang tidak pulang mengundi disebabkan kekangan waktu dan mereka ini ialah pengundi jenis 'participant' iaitu pengundi yang bertentangan sifatnya dengan pengundi luar bandar yang tinggal menetap di sana, yang setia kepada BN dan PAS.

Golongan ini adalah anti status quo dan tidak takut kepada sebarang risiko untuk memilih mana-mana parti yang mereka fikir sesuai.

Dan pertimbangan utama mereka bukanlah isu agama atau kaum yang digembur oleh BN dan PAS, tetapi lebih kepada isu ekonomi, korupsi, hak asasi dan kebebasan.

Justeru pasti kita boleh agak parti mana bagi 10,000 orang ini akan mereka pilih jika mereka balik mengundi dalam PRU 14 nanti.

Saya mengira, jika 10,000 orang ini pulang mengundi, Amanah mampu meraih sejumlah 13,000 undi dan bukannya seperti yang diperolehi dalam PRK tersebut.

Di Sungai Besar dalam PRU 13 pada tahun 2013 yang lalu, kadar keluar mengundinya ialah 88.3%. Tetapi dalam PRK (Sungai Besar) yang lalu, kadar keluar mengundi hanyalah 74 %. Ini bermaksud 11,090 orang yang tidak keluar mengundi berbanding tahun 2013.

DMA
28 OGOS 2016

No comments:

Post a Comment