Thursday, March 2, 2017

Tak setuju debat: Takkan nak orang terima buta-buta gitu jer

AJK PAS harap Hadi tak sambut cabaran mufti
Anne Muhammad    Hari ini, 6:41 petang
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pasti tidak akan setuju dengan cabaran debat yang ditawarkan oleh Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin, bagi membincangkan sama ada pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 wajib dipinda ada tidak.

Ahli Jawatankuasa PAS Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata Asri tidak seharusnya menjatuhkan satu sama lain, sebaliknya sebagai agamawan, beliau harus menyokong pindaan akta tersebut.

“Sebagai mufti yang kerjanya untuk agama, mempertahankan agama, inilah masanya (menyokong) dan bukannya untuk menjatuhkan satu sama lain dan menunjukkan pandangan kita (dia) yang betul dan orang lain tak betul.

“Saya tak setuju dengan pendekatan tersebut dan saya yakin Hadi pun tak setuju dengan kaedah itu. Saya rasa tak perlu untuk berdebat dan kalau betul pun Dr Asri nak ajak berdebat, saya nasihatkan kepada Hadi, jangan disambut cabaran itu,” katanya.

Mohamed Fadzli berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas forum Pasca Himpunan 355 di Bazar Harakah di ibu negara hari ini.

Berhubung pendirian Asri, beliau berkata tidak dapat menerima hal itu dipolitikkan, sikap mudah mengafirkan, melabel anti-Islam atau memaki hamun pihak berbeza pandangan.

* Debat akan membenihkan kejernihan di atas berbalahan fahaman dan tafsiran. Kenapa tidak mahu? Takut kalah?

5 comments:

  1. Kenapa nasihatkan utk tidak berdebat, telur mr presideng dah dikerat ke?

    ReplyDelete
  2. .
    .

    Bawak ke Padang Merbok .. boleh pulak ?

    Kata-kata Hadi adalah pendirian parti. Jika berdebat dengan pemimpin selain Hadi, ianya boleh di sanggah oleh Hadi seperti mana Hadi nafikan pendirian Tuan Ibrahim

    ReplyDelete
  3. Apakah setaraf permikiran pelajar tahun 5 sekolah rendah dengan pelajar tingkatan 5 sekolah menengah?

    ReplyDelete
  4. USTAZ AUDI Q7 YG MULA AJAK DEBAT..YG DOK GEGAU RUU TUAN PESIDANG..SAHUTAN DEBAT DA DIJAWAB OLEH AGAMAWAN..BUKAN GOLONGAN KLEPTOKRASI YG JAWAB.

    ReplyDelete
  5. Kalau dah taksub sangat, camtu le. Tuang Presideng dah bagai maksum dianggapnya. Walhal yg cetus bende ni, tuang presideng le. Anak buah jerit2.. sape bantah, haram. Kapir. Tak puas lg, cabar debat.. Sekeh kepale. Dah kantoi camni, mule le nak konar kelain pulak. Belit2!! Ni le hakikat PAS era Hadi Awang

    ReplyDelete