Friday, March 18, 2016

Soalan maut.....

SOALAN MAUT
17 Mac 2016

Dua wartawan ABC dari Australia menjadi mangsa terkini Perdana Menteri DS Najib apabila ditahan dan dihantar balik. Mereka membuat liputan dari program TV 'Four Corners'.

Tahukah apa salah mereka? Kalau tanya polis, mereka ditahan kerana kononnya menceroboh kepungan keselamatan ke atas PM. Betulkah dakwaan ini?

Asasnya ialah bukan menceroboh kepungan keselamatan tetapi soalan maut wartawan Linton Bresser adalah berkenaan bagaimana berbilion ringgit didakwa masuk ke dalam akaun peribadi PM.

Soalan itu jadi damak beracun seolah ia satu cubaan bunuh pada PM. Tindakan polis menahan dan mengarahkan kedua wartawan pulang membawa petanda buruk buat negara.

Pertama, kebebasan media menerima pukulan undur ke belakang, kedua, tanda kediktatoran semakin ketara dan ketiga isu 2.6B akaun peribadi PM memang sah satu skandal yang cuba disembunyikan.

Malaysia terpaksa menjawab di hadapan masyarakat antarabangsa dua isu besar yang senantiasa terpaksa dijawab oleh negara diktator dunia iaitu kebebasan maklumat dan salahguna polis menyekat kebebasan media.

Dengan kes dua wartawan Australia ini, negara kita mungkin tersenarai dalam liga negara diktator yang semakin pupus dan semakin tercorot kedudukan kebebasan media.

Kita perlu berasa malu dengan skandal RM2.6 bilion yang dikaitkan dengan 1MDB serta sikap membisu ahli kabinet dan beberapa Ahli Parlimen.

Lebih memalukan ialah dua anggota kabinet dan seorang Menteri Besar dari Umno dipecat kerana menyoalkan soalan maut yang sama oleh wartawan Australia.

Soalan maut ini turut ditagih oleh rakyat awam namun malangnya PM dan kabinetnya memilih untuk membiarkan isu 2.6B dalam akaun peribadi PM terus menjadi misteri.

Sekurangnya MH370 memang sebuah misteri kerana serpihannya tidak diketemui hingga hari ini tetapi RM2.6 bilion sengaja dimisterikan walaupun para penyiasat berjaya membuat jejak audit aliran wang yang meragukan itu, malah 1MDB dikatakan ada kaitan dengan RM2.6 bilion masuk dalam akaun peribadi PM.

Peristiwa wartawan ABC Australia disekat dan ditahan memalukan negara. Bukti ia sekadar menyekat soalan ialah, pihak polis kemudiannya melepaskan mereka dengan arahan pulang.

Sudah terang lagi bersuluh negara ini perlu arahan baru dan kompas baru bukan sahaja kerana kita telah tersasar jauh tetapi negara kita diancam oleh beberapa pemimpin tertinggi yang mahu selamatkan diri mereka dari dibawa ke muka pengadilan.

Dunia menuntut soalan maut ini diberi keadilan dan selagi mana ia tidak mendapat keadilan, entah siapa lagi yang akan menjadi mangsa soalan maut!

Mujahid Yusof Rawa
Naib Presiden AMANAH
Ahli Parlimen Malaysia

No comments:

Post a Comment